Uitslapen, aan lummelen en de omgeving verkend

26 juni 2018 - Pincher Creek, Canada

Wat een luxe, uitslapen 😊. Nou uitslapen…. We hebben tot 08.00 uur op bed gelegen. Lekker op het gemak gegeten en toen op weg gegaan naar het Waterton Nationale Park. Gelijk een kaart voor alle parken gekocht, omdat we in ieder geval Banff en Jasper nog willen bezoeken. De kaart is een jaar geldig. Mogelijk kunnen we de kaart tegen gereduceerd bedrag op marktplaats zetten. De parken afzonderlijk betalen, loopt ongemerkt snel op.

Het is een mooi park. Aan het begin grote velden met mooie bloemen. We willen gaan kanoën. Maar de weg naar het meer waar kano’s verhuurd worden is afgesloten. Net als meer wegen in dit park. We hadden gisteravond zelfs onze GoPro opgeladen zodat we die konden gebruiken. In zijn waterdichte behuizing liepen we op die manier geen risico. Je weet maar nooit of je droog blijft in een kano haha. Nou die is gewoon ingepakt gebleven 😊.

We hebben een poosje aan een leuk meer gezeten. Daar stonden 2 heerlijke stoelen. Bankjes of stoelen vind je nagenoeg nergens hier. We hebben al mensen in hun kofferbak zien zitten bij gebrek aan een bankje of picknicktafel. Deze laatste zijn er wel. Er is een leuk centrum met oude huisjes en twee kampeerterreinen. Dan heb je het wel gehad. Doordat een aantal wegen zijn afgesloten, blijft er niet zo heel veel over. We verlaten het park veel eerder dan verwacht en gaan de omgeving verder verkennen.

De omgeving is weids zonder veel bebouwing. Een klein kerkje uit 1907 ergens in de middle of nowhere komt als eerste in aanmerking. We vragen ons af waar de bezoekers van het kerkje vandaan komen, want in de weide omtrek is geen huis te zien. De kerk zit op slot. Even binnen gluren gaat niet. Maar de omgeving is echt schitterend. Dat maakt veel goed. Het is ons de laatste 2 dagen opgevallen dat er in deze provincie Alberta veel Hutterieten zijn. Klinkt misschien interessant, maar ik heb wel even moeten zoeken op internet welk geloof deze mensen aanhangen. Het zijn mensen die het protestantse geloof aanhangen en in kleine gemeenschappen leven. Als de groep groter wordt dan 200, scheidt de groep zich af en begint een nieuwe gemeenschap.

Ze hebben veel weg van de Amish. Ze delen alles met elkaar en sluiten zich af van de buitenwereld. Het verschil met Amish is dat zij wel gebruik maken van de moderne technieken en mogelijkheden. Tot een bepaalde grens natuurlijk. Ze dragen allemaal nagenoeg dezelfde kleding. De vrouwen lange rokken en een soort van bloesje van de dezelfde stof erboven. Bijna iedereen hetzelfde model. En de meeste dragen een zwarte of donkerblauwe hoofddoek. Sommige vrouwen dragen geen hoofddoek maar een klein kapje achter op hun hoofd. De mannen dragen allemaal donkere broeken met bretels (vaak dezelfde). We zagen een gezin en daar hadden de vader en zijn zoons allemaal hetzelfde overhemd. De jongens dezelfde bretels (licht van kleur) en die van vader was zwart. Het leek of de zwarte broek van de vader zelf gemaakt was. We denken dat de vrouwen de kleding ook zelf maken. Ze hebben allemaal bloemetjesstof. Er was een vrouw die had kennelijk een loopneus. Ze pakte de onderkant van haar rok en deed haar neus af. Brrrrrrr, vond het niet echt smakelijk. Trouwens de vrouw heeft een zeer ondergeschikte rol. Ze beslissen nergens over mee. Ze mogen kleding maken, eten koken en armbandjes fabriceren. Denk niet dat ik daar op mijn plaats ben :-).

Ik merk dat ik er ietwat geobsedeerd door raak. Kenmerken van inteelt zijn toch wel aanwezig. Verder moet ik steeds aan de moeder van Calimero denken. Die had ook zo’n hoofddoek. Het is een vreemd gezicht die traditionele mensen bij de Mac Donald in de rij. Er zijn er hier echt veel. In Glacier Park hadden we er ook al gezien. Toch hebben wij bewondering voor het feit dat deze mensen zo leven. De Hutterieten hanteren naastenliefde letterlijk in de dagdagelijkse praktijk. Ze doen alles met elkaar. Hebben 1 gemeenschappelijk keuken. Toch zijn er jaarlijks 10% afvalligen als we internet mogen geloven.

Genoeg over de Hutterieten 😊. Pincher Creek waar we nu verblijven is een dorp van niets. We vragen ons af hoe lang het nog levensvatbaar is. Een aantal winkels/restaurantjes zijn al gesloten. In het dorp zijn een aantal mooie muurschilderingen die het dorp iets extra’s geven. Vandaag dus lekker wat rond gelummeld en genoten van het heerlijke weer. Morgen gaan we richting Banff en Jasper, twee nationale parken. Zouden we dan toch nog beren te zien krijgen……. Dat geloven we eigenlijk niet meer, maar je weet maar nooit. De prachtige omgeving vergoed veel.

Hartelijke groetjes van de Heesbeestjes.

1. Willy:
    26 juni 2018
    Hoi, hoi,

Wat een uitgestrektheid! En ook weer eens lekker om een dagje te relaxen 😊.

Ik zou daar ook niet op mijn plaats zijn, ik vind het altijd een beetje eng zoals die mensen eruit zien en de vrouwen niets te vertellen hebben, maar ieder zijn ding.....

Dat hotel lijkt gelijktijdig wel een kerk met die klokkentoren erboven, maar hij is wel heel mooi.

Het weer ziet er bij jullie goed uit 👍👍, gelukkig is het hier ook weer lekker weer. Eind van de week geven ze helemaal warm op dus de overgang wordt niet zo groot voor jullie.
    Maar nog even niet aan naar huis komen denken, want voorlopig hebben jullie nog eventjes te gaan 😃😃.

Veel plezier weer en tot morgen 😘
  2. Nicole:
    26 juni 2018
    Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je s morgens niet hoeft ns te denken wat je aan gaat doen. Voor de rest bedank ik! Mooie omgeving hoor. Veel plezier nog!
  3. Rita en Jos:
    28 juni 2018
    ik pas er ook niet echt tussen. alhoewel een schoonheidssalon ik had geloof wel heel wat werk te doen. En het kapsel van de mannen is ook niet zo moeilijk, coupe bloempot.
    Maar ja ik bereik ook de pensioen gerechtigde leeftijd jammer maar vrijwilliger gaat me net iets te ver.