Dag 11 Treinen naar Kyoto en mooie stations

25 juni 2016 - Kyoto, Japan

Vanmorgen vroeg opgestaan (06.15 uur). We hebben toch vakantie :-). Om zeven uur was het in de ontbijtzaal al flink druk. Japanners zijn altijd vroeg. Bijna alle tafeltjes waren bezet. Maar we hebben nog een plekje. Na een laatste check van de kamer, vertrekken we naar het station van Kanazawa. Om daar te komen moeten we ongeveer 1,2 km lopen. Het station is echt heel erg mooi. Het mooiste vinden we de tijd die door kleine fonteintjes zichtbaar wordt gemaakt.

Na een vraagje hier en daar, hebben we ons perron gevonden. De trein is uiteraard op tijd. We hebben gelezen dat er per jaar een afwijking is van 45 seconden. Daar snap je toch niets van. Wat doen de Japanners anders dan wij Nederlanders. Bij ons is de trein negen van de tien keer te laat. Of moet je met de bus verder omdat de treinen helemaal zijn uitgevallen. We snappen er niets van.

In de trein moeten we lachen om de treinmedewerkers c.q. conducteur. Als hij de coupe binnen komt buigt hij en dit doet hij ook als hij de coupe verlaat. Grappig he. Na ruim 2 uur komen we aan in Kyoto. Dat station is echt overweldigend. Er gaan 9 roltrappen naar een dakterras met een daktuin. Op elke etage zijn winkels. We besluiten om onze koffertjes in kluizen op het station te doen. We kunnen pas na 15.00 uur in ons huisje. Dat werkt als een trein haha. Zo hebben we lekker onze handen vrij.

We zien hier meer dames in kimono. Dat blijft toch een leuk gezicht. Als we het station uitlopen zien we gelijk de Tokyo Tower. Toen we boven op het dakterras stonden, zagen we dat de Tokyo Tower niet zo heel veel hoger is. Daarom besluiten we om hier niet op te gaan. Een stukje verder zien we ineens een zaak van Delifrance. Wie verwacht dat nu toch. Gelijk maar even kijken wat het verschil is. Nou eigenlijk niet zo heel veel. Ze hebben verschillende broodjes, croissant en gebakjes. Lekker hoor.

En verder gaan we weer. We komen bij een enorm grote tempel terecht. Echt indrukwekkend. Zelfs Har vindt het mooi. En dat zegt wat, want hij noemt het altijd een stel gestapelde stenen :-). Deze is trouwens van hout haha. Nee, zonder dollen hij is echt mooi. We doen mee aan het ritueel van handen en gezicht wassen. Schoenen uit en we kunnen naar binnen. Binnen mogen we geen foto's maken, maar per abuis heb ik er toch 1 genomen. Werd direct op mijn vingers getikt :-).

Rond de tempel ligt een vijver en deze ligt vol met grote waterlelies. Tenminste wij denken dat het waterlelies zijn. Mooi zijn ze wel. We lopen weer verder en gaan onder de Tokyo Tower een winkel binnen. Deze doet niet onder voor die grote zaak in Tokyo. Het is immens groot. We gaan op zoek of ze hier ook massagestoelen hebben haha. En ja hoor er staan ook hier aardig wat stoelen. Dan nog maar een keer een behandeling in de stoel. Nou behandeling. Het lijkt meer een martelstoel. Deze doet ons echt zeer af en toe, maar als heel het programma is afgewerkt, zijn we er toch van opgeknapt. Je moet er wat voor over hebben om fit te blijven :-).

Inmiddels loopt het tegen drie uur en we gaan op pad naar ons huisje in Kyoto. We moeten met twee metro's mee en dan ligt het huisje op 3 minuten lopen van het metrostation. We volgen de instructies en het straatje waar het huisje moet zijn, is op zijn minst gezegd niet uitnodigend :-). Het is smal en zonder uitstraling. De paraplu past er uitgeklapt niet tussen. Hmmm, zou het hier echt zijn? Na wat vragen en met hulp van de buurman, klopt het dat we in het smalle straatje moeten zijn.

Na wat getob (we moeten iets met een vreemd cijfercodeapparaat)  om de deur open te krijgen, zijn we binnen. Binnen valt het niet tegen. Het is een soort studio. We hebben alles wat in een gewoon huis aanwezig is. We hebben ook een tuin :-) :-) :-). De tuin heeft zeker een oppervlakte van 2,5 meter haha. Nee het is best leuk. Al moesten we wel even schakelen in dat smalle straatje. We kunnen, koken, wassen, Koffie, thee zetten, strijken etc.

Even voor de duidelijkheid, denk niet dat we dat gaan doen :-). We hebben al een adres voor het ontbijt en het stikt hier verder van de restaurantjes. Verhongeren zullen we niet. We hebben heerlijk de tijd aan ons zelf. In de meeste hotels kun je tussen 07.00 en 09.00 uur ontbijten. Echt uitgeslapen hebben we niet. Al doen we dat ook meestal niet :-). We willen elke plek BELEVEN! Jullie zijn weer helemaal bij.

En dan nog even om te lachen. We hebben 1 deur en daarboven hebben ze een lampje met nooduitgang opgehangen. Je blijft lachen met die Japanners.

Geniet van het weekend!!!

Groetjes van de treinenspotters.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Zhufkes:
    25 juni 2016
    Goedenavond hier uit Scheemda ik was vanmorgen om om half 9 al bij Henk en GEERTJE in Stadskanaal en om goed half 10 bij Alexn en Grietje maar hier rregend ook maar jullie belevenweer genoeg maar de tijd gaat ook snel voor bij nu ik ben goed over gekomen nnu oook. De gr van Alex en GRIETJE envan mij
  2. Willy:
    25 juni 2016
    Hallo luxe tuinbezitters ,

Het ziet er inderdaad prachtig uit dat station en die tempel. Het blijft bijzonder.
    Ik moest ontzettend lachen om die opmerking over de nooduitgang. Het zijn inderdaad aparte mensen die Japanners

Ik snap dat ook niet waarom bij ons die treinen bijna nooit op tijd kunnen zijn. Als die Japanners bij ons zouden komen, is dat toch een mega cultuurshock voor die mensen, treinen die niet op tijd komen, echt schoon is het ook niet op zo'n station, mensen zijn in hun ogen best onbeleefd. Wij kunnen zeker nog wat leren van hun

Ik zag dat jullie ook nu weer gewone bedden hebben, dat zal weer lekker slapen worden en even je kleren kunnen wassen is ook fijn .

Weer genoten van jullie verhaal, fijne avond

De weekend fietsers ( moeten wij voorstellen, laat Lisa het maar niet zien )