Dag 12 Kimono's en Cartoon tekenen :-)

26 juni 2016 - Kyoto, Japan

We hebben goed geslapen in het huisje met/zonder uitzicht :-). Al mogen we onze Zen tuin niet vergeten natuurlijk haha. Net om de hoek bij ons huisje is een  klein zaakje waar je kan ontbijten. De koffie wordt er gezet met vers gemalen bonen en dat ruik je. Heerlijk. Voldaan gaan we op pad. Ons eerste doel is het Gion district. Dat is Kyoto's oudste uitgaans- en geishawijk.

Al snel komen we de eerste vrouwen in kimono tegen. Een stuk verder komen we in het echte oude gedeelte van Gion. We zien alleen maar een grote file met taxi's en een enkele verdwaalde auto. Naast de auto's lopen links en rechts mensen. Verkeersregelaars staan bij een kruising van straten het verkeer te regelen. Wat jammer dat ze van dit gebied geen voetgangersgebied gemaakt hebben. Terwijl wij daar lopen, worden we benadert door een meisje in kimono. Ze vraagt of zij met mij op de foto mag. Natuurlijk mag dit. Maar dan willen wij graag met de 4 dames op de foto. Dat kan ook geregeld worden. Toch vraag je, je af wat maakt dat men met ons op de foto wil?

Even later snappen waar de drukte mee te maken heeft. In het midden van de straat is de Gion Corner. Dat is een klein theater. Mensen staan voor 10 uur al in de rij voor een voorstelling. Als het theater open gaat, stromen de mensen naar binnen. Vlak naast het theater is een soort Duindicht op zijn Japans. Alleen zie je geen paarden lopen, maar wel honderden mensen die een gokje wagen. Had er graag een foto van gemaakt, maar dat mocht helaas niet.

Onze volgende stop is bij een tempel. Daar zien we 2 Maiko's. Dit zijn Geisha's in opleiding. Maar het kunnen ook gewoon toeristen zijn die als Maiko geschminkt en aangekleed zijn. Hun gezichten zijn helemaal wit gemaakt en ook hun nek is meegenomen. Je zet het in zo'n kimono niet op een rennen. Zeker niet als je naar de hoge houten slippers kijkt. Ze zien er mooi uit.

We kijken onze ogen uit. De sfeer van een oud Kyoto hang hier voelbaar rond. Via het zogenaamde 'theepotlaantje' komen we bij een 39 meter hoge Pagode. Het regent hier bijna vrouwen in kimono's. Er zijn ook mannen die zich in een 'mannen kimono' hebben gehesen :-). Al die kimono's dragen bij aan de sfeer. Erg leuk.

Terwijl we door de kleine straatjes lopen, zien we een zaakje dat cartoontekeningen maakt. We raken aan de praat met Eri Takasaka (een van de cartoontekenaars). Ook al is het toeristisch, we vinden het wel leuk. We laten ons door Eri tekenen. We hebben haar werk gezien en dat zag er goed uit. Eri is een makkelijke prater en we kletsen over van alles en nog wat. Zelfs de Brexit komt voorbij. Terwijl ze met ons bezig is, kletst ze nog een stel uit Taiwan naar binnen. Die komen er ook gezellig bij staan. Zo is het een vrolijke boel. Dan komt het moment van de waarheid. Wat heeft zij van ons gemaakt. Wij zijn benieuwd wat jullie er van vinden. Wij vinden het erg leuk :-). We zijn weer een ervaring rijker. We krijgen naast het origineel ook nog een kopie mee. Deze worden in een speciale rol verpakt, zodat de tekening mooi blijft. We worden vrolijk uitgezwaaid door Eri :-)

Vanmorgen hebben we een planning gemaakt waar we allemaal zouden gaan kijken en onze volgende stop is bij de Sanjusangen tempel. In deze tempel staan meer dan duizend beelden van de boeddhistische godheid Kannon. Daar zijn we benieuwd naar. Net als in alle tempels, moeten de schoenen uit. Bij de ingang ontvangen we een plastic tas voor onze schoenen. Die lever je aan het eind weer in. We hebben gemerkt dat de tasjes meerdere malen gebruikt worden. Dat is beter dan alle tasjes steeds weggooien. De vele beelden zijn indrukwekkend. Ze zijn allemaal van hout en in 1254 uitgesneden door meestersnijder Tankei. Dat moet wel een meester geweest zijn, want hoe lang doe je over het uitsnijden van meer dan 1000 beelden. We hebben het niet kunnen vinden. Binnen mocht ik geen foto's maken. De bijgevoegde foto, heb ik van internet geplukt.

De tijd loopt voor ons gevoel veel te snel. Het loopt alweer tegen het eind van de middag. We willen heel het stuk niet terug lopen naar het huisje. Terug willen we met de metro. Daarom gaan we op weg naar het station. Eerst nog een ijsje smikkelen. Onder de Kyoto Tower zit een speciale ijswinkel. Alles is er kleurig en er is veel keus. Wij gaan voor een speciaal ijsje met brownies en chocoladesaus. Het smaakte verschrikkelijk.......... lekker :-). Dan met de metro weer op weg naar ons huisje. Har gaat nog even in de tuin zitten haha. Riant he :-) :-) :-).

We hebben weer genoten vandaag. Genieten jullie nog lekker van de zondag.

Hartelijke groeten van de kimonospotters :-)

1. Willy:
    Hoi, Hoi,

Als dat het straatje is waar je gisteren over schreef en waar Harry net zijn hoofd door de deur steekt, is dat inderdaad een heel smal straatje.......

Klopt het dat de foto's van jullie cartoons en die van die beelden er nog niet op staan of ben je daar nog mee bezig en ben ik te snel ;-)....

Waar jullie nu zijn klinkt echt weer heel anders dan waar jullie bij die mensen thuis geslapen hebben, maar weer heel leuk. Jullie beleven in ieder geval iedere dag weer van alles.

Tot morgen!

De zondag genieters
  2. Hong Wisse:
    Hallo Herma en Harry

Super dat jullie er zo van genieten en als je de foto's bekijkt ziet het er meestal netjes en schoon uit toch wel bijzonder omdat het bij ons en een heleboel andere landen er anders aan toe gaat.

Blijf lekker van alles ontdekken zodat wij ook een beetje van het moois mee kunnen genieten

Groetjes Hong en Gilles
  3. Nicole:
    26 juni 2016
    Leuk zeg die cartoon!! En wat zien ze er mooi uit die dames in kimono.
  4. Nicole:
    26 juni 2016
    Leuk zeg die cartoon!! En wat zien ze er mooi uit die dames in kimono.