Varen en varanen

5 januari 2017 - Malakka, Maleisië

Gisteravond zijn we in een bijzonder tentje wezen eten. Je moest door een winkeltje en dan kwam je in een alternatieve omgeving terecht. Fiets in de ruimte en van oude naaimachinetafels, werkbankjes waren tafels gemaakt. We kregen kladblaadjes met het menu. Nou ja menu, zo veel was er niet te kiezen haha. Maar net als overal was het eten weer super lekker.

We doen heel de dag niet veel voor ons gevoel, maar de uren vliegen voorbij (helaas). Vanmorgen hebben we Melaka verder verkend. We wilden naar het maritiem museum. Daar ligt een replica van een Portugees schip. Op het schip liepen 3 Aziatische dames die zichzelf heel erg mooi vonden. Ze konden niet stoppen met foto’s van zichzelf te maken. We zijn er eens even voor gaan zitten om te kijken hoe zelfingenomen zij met henzelf waren. Ze hadden het niet eens in de gaten. Twee jonge knullen grepen hun kans en gingen met de dames op de foto. Die kunnen thuis ook weer scoren.

Je snapt niet dat de Portugezen en ook de Hollanders met van die relatief kleine houten schepen de wereldzeeën hebben bevaren. Wij hebben met ons zeilbootje onze handen vol op het Haringvliet haha. Die zeelieden waren dappere mannen.

Na het museum zijn we overgestapt op een boot om een toer over de Melaka-rivier. Dat was erg leuk. We zitten met ons hotel in de oude stad en zijn nu ook via de rivier dwars door de oude stad gevaren. Veel beschilderde huizen en mooie beplanting. Tussendoor zagen we een paar varanen zwemmen. Beelden van de klongs in Bangkok kwamen gelijk weer boven. Daar lagen ook varanen te zonnen op de kant. Deze hebben we alleen zwemmend gezien.

Later toen we zaten te lunchen aan de rivier, kwam er ineens zo’n grote jongen voorbij gezwommen en kroop op de kant en verstopte zich in een gat in de muur. We zagen alleen af en toe het puntje van zijn staart bewegen. Is toch altijd leuk om te zien.

Na het geslenter door Melaka hebben we de auto nog even gepakt om de omgeving verder te bekijken. We zagen een grote lokale hal met verschillende kramen. Daar heeft Har een oude fiets gescoord en nog wat van de prijs afgepeuterd. Hij kon het niet laten. Het loopt alweer tegen het eind van de middag als we besluiten om naar ons hotel te gaan. We moeten ons voorbereiden op morgen. We hebben een lange reis voor de boeg (5 uur rijden).

Veel bagage kunnen we niet meenemen. We stoppen voor 3 dagen kleding in onze rugzak en nog wat spullen die we nodig hebben. Internet is er volgens zeggen alleen in de centrale ruimte. We kunnen niet garanderen dat jullie morgen een verslag krijgen. Al vind ik het altijd wel leuk om het verslag te maken. Zo beleef ik de dag nog een keer. Is dus ook een beetje eigenbelang haha.

We brengen onze grote koffers vast naar de auto. In het hotel worden ze onrustig. Willen we uitchecken?? We leggen uit wat we gaan doen en vragen gelijk of zij weten waar wij een tolkaart kunnen kopen voor de snelwegen. Bij het tankstation. We besluiten de auto ook vast af te tanken en zo’n tolkaart te kopen. Vanaf 07.00 uur kunnen we ontbijten en dat gaan we dan ook maar doen. Ja het is afzien tijdens zo’n vakantie hihi.

Bij het Shellstation verkopen ze tolkaarten, volgens de receptioniste van ons hotel. Har vraagt aan de pompbediende of zij tolkaarten hebben. Ja die hebben ze zegt de man. Binnen te koop. Har naar binnen. Nou mooi geen tolkaart te koop. Har staat wat te grappen en grollen met de dame achter de balie tot hij kan betalen. Dat duurt wat lang en Har vraagt aan de dame, wanneer is je collega klaar met tanken? Oh zegt ze; 'je moet niet bij mij betalen, maar bij hem'.

Zo leren we iedere dag weer dat niets vanzelfsprekend is haha. Als we wegrijden zwaait de vrouw ons vrolijk na. We proberen nog ergens anders een tolkaart te scoren, maar dat is niet gelukt. Dan regelen we dat morgen wel. Komt goed. Na nog een keer een heerlijke maaltijd stoppen we er voor vandaag mee. We hebben weer genoten. PS: Mochten jullie denken dat wij heel de dag lopen te snaaien, dan klopt dit niet!! Haha We eten drie heerlijke maaltijden per dag en verder niets hoor :-).

Want dat krappe plekje in de riksja ben ik nog niet vergeten.

Groetjes van de heesbeestjes.

1. Nicole:
    5 januari 2017
    Mooie foto's weer! En natuurlijk weer een fijn reisverhaal. We zijn de riskja's nog niet vergeten. Geweldig.
  2. Willy:
    5 januari 2017
    Hallo varanenspotters,

Mooie foto's inderdaad, en die Harry verleerd het ook niet door weer een fiets te scoren. Wat gaat hij daar eigenlijk mee doen?

Jullie hebben het echt zwaar..... lekker eten, voor jullie doen uitslapen ;-), mooie dingen bezoeken. Ik heb echt medelijden met jullie, hahaha.

Geniet er maar lekker van, jullie hebben het verdient!

Groetjes van ons
  3. Ellen Brandt:
    6 januari 2017
    Hoi Harry en Herma, wat leuk om jullie reisverhalen weer te lezen. Jullie hebben weer een ver land opgezocht. Mooie reis toegewenst. Groetjes. Ellen