Honden, apen en twee Rotterdamse apen op een gekke fiets :-)

4 januari 2017 - Malakka, Maleisië

Om te beginnen: Iedereen hartelijk bedankt voor de leuke reacties!!

Vanmorgen vroeg ons bed uit, omdat de huurauto om 09.00 uur afgeleverd zou worden. Voor die tijd even naar de eetzaal voor ons ontbijt. Wat we hier zo mooi vinden zijn de grote contrasten. Dat zie je ook in de eetzaal. Er lopen vrouwen in boerka tot dames in niemendalletjes. Bijzonder toch?

De auto is keurig op tijd. Het is een voor ons onbekend merk, maar hij rijdt prima en alles kan er in. We hebben besloten om binnendoor naar Melaka te gaan. Dat vinden we leuker dan via de snelweg. Binnen een half uur zijn we Kuala Lumpur uit en rijden we door prachtige bossen en bergen. Daar lopen overal honden op de weg. Ze gaan niet snel aan de kant en kijken ons aan of ze willen zeggen, wat moeten jullie hier.

Een stuk verder zitten er ineens apen langs de weg. Het mannetje laat even zien wie de baas van de groep is. Nou wij zijn niet bang, we houden ramen en deuren gesloten haha. Onderweg is het een gezellige bende in sommige gebieden. Langs de weg veel vuil, auto’s waar alleen het frame nog van langs de weg staat tot mooie straten, tuinen en prachtig groen. Het is leuk om door die kleine plaatsen te rijden. Onderweg kijken we vrolijk om ons heen en ik heb zelfs af en toe sjans. Dat geloof je toch niet zo’n oud gebouw haha. De mensen zwaaien vriendelijk en dan word je automatisch vrolijk van (mocht je dat niet zijn). Soms komen we geen auto tegen en soms staan we ineens weer in de file. We snappen dan niet waar al die auto’s vandaan komen.

Onderweg  stoppen we bij een Hindoeïstische tempel. Een man roept en zwaait vrolijk en op onze vraag of we naar binnen mogen heeft hij geen bezwaar. In Maleisië leven de verschillende geloven zonder problemen naast elkaar. De belangrijkste geloven zijn de Islam, boeddhisme, Chinese volksreligie, taoïsme, christendom, hindoeïsme e.a. geloven. Dat is zo mooi om te zien. In deze tempel staan kleurrijke beelden en poppen die men ‘aan kan trekken’. De islam heeft de overhand en dat is goed te zien aan de kleurrijke hoofdoeken van de dames.

Rond 13 uur krijgen we trek en stoppen bij een lokaal tentje en daar hebben we super lekker gegeten. Een hele grote pan met nasi en daar kon je van alles nog meer bij uitzoeken. We hebben onze vingers net niet opgegeten. Alleen was de prijs erg jammer (maar niet heus). Met drinken erbij nog geen 4 euro. Ik realiseer mij dat ik nu als een echte Hollander klink, maar we kunnen niet geloven dat we voor zo weinig geld, zo lekker hebben gegeten.

Dan komen we op onze bestemming aan. We hebben een hotel in de Heerenstraat in Melaka. In deze straat staan oude Hollandse gebouwen. De Portugezen en de Hollanders hebben hun sporen nagelaten. Ons hotel is een oud gebouw met veel oude details. Erg leuk om te zien. Het hotel ligt vlak bij Jonkerstreet. Deze straat is de toeristentrekker van de stad. In deze straat hangen allemaal parasolletjes in de lucht. Dat geeft de straat een gezellige uitstraling.

We lopen door het oude centrum en komen bij het stadhuis. Daar staan veel riksja’s die zo opgepimpt zijn dat ze door hun lelijkheid weer leuk worden. Vanwege de warmte en de plotseling opkomende regenbui, besluiten we ons terug te laten brengen met de riksja. Zo zitten we als twee aapjes uit IJsselmonde in de riksja. Die trouwens aan de krappe kant is. Of misschien komt het meer doordat we te d.k zijn haha. We worden keurig voor het hotel afgezet en het is alweer droog. We gaan even chillen en vanavond nog iets te eten scoren. Jullie zijn weer helemaal bij.

1. Aart en Ria:
    4 januari 2017
    Het ziet er allemaal weer erg gezellig uit.
  2. Noura:
    4 januari 2017
    Jullie zijn er nog maar een paar dagen en hebben al zoveel beleefd...dat beloofd een hoop!