Schade aan de Preekstoel en samen op de ‘PeeDee’ tijdens grote brandweeroefening.

24 juni 2023 - Bunschoten-Spakenburg, Nederland

Onze vaartocht van gisteren over de Randmeren was heerlijk. Vanaf Elburg zijn we op ons gemak naar Bunschoten/Spakenburg gevaren. Bij het binnenvaren van de haven, zagen we dat het erg druk was. Het eerste beste vrije plekje pikten wij gelijk in. Mensen die achter ons lagen, gaven aan dat het plekje net 15 minuten vrij was. Het is een mooi plekje. We pakken net nog wat wind van het Eemmeer. Met een mooi uitzicht op het meer en ook op de ingang naar de historische haven van Spakenburg. Daar liggen heel veel Botters. Prachtig om te zien 😊.

Nagenoeg recht tegenover Spakenburg ligt het vakantiepark de Eemhof van Center Parcs. Vanuit Spakenburg gaat elk uur een grote groene pont naar de Eemhof om mensen op te halen of terug te brengen naar het vakantiepark. Soms zit de pont stampvol.

Al die mensen komen naar Spakenburg, dat een super leuk dorp is. Veel terrassen (altijd leuk 😊) en winkeltjes. De mensen zijn er vriendelijk en ze hebben zelfs een eigen glossy. In de glossy vindt je veel (achtergrond) informatie. Een aantal keren per dag varen de Botters uit voor een vaartocht over het Eemmeer. We wilden zo’n tocht maken. Alleen kwamen we er achter dat ze de zeilen niet hijsen. Dat vonden we jammer, want we hebben al gevaren op het Eemmeer. We zouden het juist voor het zeilen doen. We laten deze mogelijkheid aan ons voorbij gaan. Doordat de Botters steeds langs de Forever varen, genieten we op die manier van deze prachtige schepen. Er heerst vaak gezelligheid op de Botters doordat er muziek gedraaid wordt. Het is hier gewoon gezellig.

Wij lagen wat ruim aangemeerd en vanwege het gebrek aan ligplaatsen wordt iedereen gevraagd om zo dicht mogelijk bij elkaar te gaan liggen. Wij leggen de Forever vlak bij onze buren aan de achterkant. De eigenaren komen ook uit Rotterdam en de dame is echt zo’n Rotterdams pittig wijfie. Dat leidt tot een grappig gesprek tussen Harry en de dame.  Har is ook niet op zijn bekkie gevallen en geeft de vrouw steeds snel een weerwoord 😊. Daar kan ze wel om lachen.

Aan de overkant ligt een boot die graag aan ons kant wil liggen. Vanaf onze plek, loop je zo naar het historische centrum van Spakenburg. Ze maken de oversteek en willen vlak voor ons afmeren. Het plekje is niet erg groot en ze hebben verkeerde wind. Dat maakt het afmeren niet echt eenvoudig. Har helpt de eigenaren van de boot, maar kan niet voorkomen dat de twee ‘Preekstoelen’ tegen elkaar botsen. Onze Preekstoel is geschilderd en de andere boot is van rvs. Door de aanvaring hebben we schade opgelopen. De man vindt het erg vervelend en biedt aan om de schade te verhelpen. Hij wil de ‘Preekstoel’ herstellen. Hij is schilder en vraagt of wij het oké vinden dat hij er na het eten aan begint. Wij geven aan dat dit niet hoeft. Har kan dit ook zelf. Daar wil de man niets van weten.

In de tussentijd dat wij een ankerbiertje namen in Spakenburg, bewerkte de man de schade en stond deze bij onze terugkomst al in de primer. De volgende dag zou de schilder het afmaken. Wij konden er prima mee leven.

Har was op voorverkenning gegaan naar het sanitair gebouw. We hadden van de havenmeester ook geen code gekregen. Naast het sanitair gebouw is een zogenaamd ‘proat hûs’. Van de mannen bij het ‘proat hûs’ kreeg Har de code. De code bleek niet op het deel voor de mannen te werken. Een slimmerd bij het ‘proat hûs’ gaf aan dat Har gewoon naar de vrouwen moest gaan. Har gaf aan dat hij vond dat dit eigenlijk niet kon. Daar hadden ze wel een oplossing voor. Har moest zijn l.l tussen zijn benen stoppen en dan was hij een vrouw 😊😊. Al die (oude) mannetjes bij het ‘proat hûs’ hadden de grootste lol. Har niet minder haha.

Tijdens de adviezen die Har bij het ‘proat hûs’ kreeg, arriveerde de brandweer. Die gaf aan dat er over enige tijd een grote oefening gehouden zou worden. We zagen later vanaf de Forever dat er in het midden van de haven van Spakenburg een Botter met feestende jongelui werd neergelegd. Er werd ook een slachtoffer (een dummy pop) over boord gegooid. We werden nieuwsgierig en namen een kijkje.

Het scenario was dat er brand uitbrak op de Botter en er jongelui over boord waren gesprongen. Een eerste vaartuig van de brandweer arriveerde en richtte zich op de brand aan boord. Ze hadden totaal geen oog voor de drenkelingen 😊. Men vroeg om assistentie en vanuit andere gemeenten kwamen brandweerkorpsen. Het was een gezamenlijke oefening. Wij hadden plaats genomen voor het ‘proat hûs’ op een bankje. Naast ons stopten diverse voertuigen met duikers en oppervlakte zwemmers (hadden we nog nooit van gehoord). Wij wilden plaats maken zodat de brandweer hun werk kon doen. We hoefden niet weg. Ze werkten wel om ons heen 😊. De weg werd afgezet en daar zaten wij tussen de brandweer mensen. Samen op de PeeDee (Plaats Delict)

De sfeer was jolig, behalve in de meldkamer. Daar nam men de oefening serieuzer dan de mannen en enkele vrouw waar wij bij zaten. De oppervlakte zwemmers gingen naast ons te water. Het touw waar zij aan vast zaten hebben ze diverse malen om ons heen gemanoeuvreerd. Wij vonden het wel lachen. Het was bloedheet waardoor bij de brandweer mensen de transpiratie van het hoofd liep. Eén van de brandweermannen gaf aan dat zijn koppakking lek was 😊. Die uitdrukking hadden wij nog nooit gehoord.

Na ruim een uur waren alle drenkelingen uit het water gehaald, moesten alleen de duikers het ‘slachtoffer’ dat te water gegooid was nog vinden. De hele oefening werd vanaf een gigantisch schip op film vastgelegd. Ongetwijfeld bedoeld voor de evaluatie. We schatten in dat er voldoende punten voor de evaluatie zijn 😊. Alle brandweer mensen waren super aardig, in een jolige bui (als hadden ze een feestje) maar het kwam op ons niet direct professioneel over. Wij gaan er wel van uit dat zij dit zijn als het er echt op aan komt. Ik heb een samenvatting van de oefening gemaakt en onder het kopje video geplaatst.

Vanmorgen heeft Har aan de ‘Preekstoel’ buurman gevraagd of hij het een probleem vond als Har het verder zelf afwerkte. Kon hij gelijk nog wat andere plekjes bijwerken. Dat vond hij geen probleem 😊. Hij was vooral heel erg blij dat Har het zo opnam. Vandaag hebben wij vanwege het warme weer vooral de horeca gesteund en lekker onder de parasol doorgebracht. Wat hebben wij al die weken mazzel met het weer. Echt super!!

1. Willy:
    24 juni 2023
    Ziet er echt als een gezellig plaatsje uit. En lachen dat jullie weer eerste rang zaten bij de brandweeroefening. Er was genoeg te zien...

Jullie boffen ontzettend met het weer, dat maakt het net wat leuker allemaal dan dat het slecht weer zou zijn. Dan moeten jullie zelf het zonnetje spelen. Wat jullie prima afgaat 😉.

Morgen nog warmer weer, dus jullie kunnen weer heerlijk afkoelen op het water.

Fijne avond 😘
  2. Nicole:
    26 juni 2023
    Wat is Spakenburg leuk!!! En op de 1e rang bij de oefening. Ik las terug dat dat jouw politiehart wel wat aanwijzingen had willen geven.
    Fijn dat je ook even laat zien wat een preekstoel bij een boot is voor leken zoals ik.