Bakkie in de Boskombuis en toilet met wijds uitzicht :-

2 januari 2019 - Molemole, Zuid-Afrika

2019-01-02

Bakkie in de Boskombuis en toilet met een uitzicht 😊

Wakker worden met het geluid van de vogels is natuurlijk altijd fijn. Maar zo zijn we wel gewekt vanmorgen. Het heeft vannacht geregend en de boel goed opgefrist. We ontbijten op het balkon van het restaurant. Net als gisteravond een ontbijt met een prachtig uitzicht. Er zijn slechtere manieren om de dag te beginnen.  Vandaag willen we de Panoramaroute rijden.

Op weg naar de uitgang van het park komen we weer een aantal Impala’s, wilde zwijntjes, hoenders Koedoes en andere hertensoorten waar we de juiste naam niet van kennen tegen. Ander wild hebben we helaas niet gezien. Onze eerste stop is bij de  Drie Rondeels. Drie bergen in de vorm van een rondeel. Er is veel laag hangende bewolking en we krijgen ze maar heel even te zien. De omgeving is werkelijk schitterend. Het is hoogseizoen hier, maar daar merken we nog niet heel veel van. Rond het uitzichtpunt op de rondeels zijn ook lokale tentjes waar veel spulletjes te koop worden aangeboden. We willen voor thuis wat Afrikaanse ‘prullaria’ 😊. Na wat onderhandelen over een masker worden we het eens over de prijs en wil de vrouw wel even poseren voor ons.

We rijden door en stoppen onderweg bij de Boskombuis. Dat is echt lachen. Dat is een restaurant. Ze hebben daar geen elektriciteit. Alles wordt handmatig verzorgd. De ‘keuken’ staat onder een overhangende rots. Van golfplaten en riet is een afdak gemaakt dat op verschillende plaatsen niet waterdicht is. Om de druppels op te vangen zijn blikjes geplaatst of wordt een mok op de tafel gezet.

Een big mama staat bij een soort grote BBQ. Hierop staat een zwarte koffiepot, wat potjes en pannetjes en wordt ook vlees gebraden. Ze vult het hout bij met dezelfde tang als waar zij het vlees op de BBQ legt. Hmmm erg hygiënisch lijkt ons dat niet. We drinken daarom een warme chocolademelk. We hadden eerst koffie besteld, maar we zagen dat er koffiepoeder in een ketel gegooid werd. Dat zag er niet echt smakelijk uit. Het klinkt misschien niet zo jofel, maar het is echt een waanzinnige plek om te vertoeven. Het restaurant ligt aan een stromend beekje. Met uitzicht op een ruige bergwand. Er hangt een leuk sfeertje. Als Har gaat afrekenen ontvangt hij een handgeschreven bonnetje met de vriendelijk groeten. Dat is toch leuk 😊

Naast de parkeerplaats staat het toiletgebouw. Ik wil daar wel even gebruik van maken. Al vind ik dat ook wel een beetje spannend. Wat ga ik daar aantreffen. Het slot van de deur is kapot. Daarom zit er een groot bord op de deur met de tekst dat als de deur gesloten is, het toilet in gebruik is. De deur is gesloten en de bezoekster voelt zich kennelijk niet op haar gemak, want door de kieren zien we dat zij snel haar broek ophijst. We trekken ons even terug om haar wat privacy te gunnen 😊. Dan ga ik het avontuur aan. Er is gelukkig een normaal (schoon) toilet. De verrassing zit hem in het feit dat er groot gat is dat als raam dienst doet. Je kijkt al zittende zo naar buiten. Har is om het gebouwtje heen gelopen en ik kijk zo op zijn grijze knarretje. Har kijkt omhoog en lacht zit rot. Mooi moment voor een foto. Zo’n toilet hebben we nog nooit gezien haha.

We rijden verder de route af. We hebben gelezen over Pilgrims Rest een oud mijnwerkers dorpje. Het lijkt ons wel leuk om ook daar nog even te kijken. Bij aankomst staat er al weer een mannetje te springen om ons te wijzen waar we moeten parkeren. Wij lopen richting het dorpje en worden binnen korte tijd door diverse mensen aangesproken om iets te kopen. Daar houden wij niet zo van. We wijken af naar links en daar staan twee jongens in een ketelpak. In het ketelpak zit een stok. Het lijken wel vogelverschrikkers. Als we dichtbij komen trekken ze hun hoofd in en blijft alleen het ketelpak met een draadhoofd over. Ze springen in de lucht en klappen met hun kaplaarzen tegen elkaar. Het doel is natuurlijk geld. We lopen nog een stukje door, maar worden gek van iedereen die iets wil verkopen. Er zijn niet veel mensen. We vallen in de prijzen, als haviken schieten ze op ons af. Wegwezen hier. Het dorpje is ook niet echt bijzonder. Komen we bij de auto, zijn twee jongens onze auto aan het wassen. Wij gelijk: Stop, stop dat hebben wij niet gevraagd! Ja de auto was zo vuil. Nou zegt Har, dat maakt ons niet uit. Hij is toch niet van ons. Hier heb je geld voor het oppassen en klaar. De jongen probeert nog even 80 rand te versieren, want dat kost het om je auto te laten wassen. Har is duidelijk, echt niet. De andere jongen probeert het ook nog of hij geen oppasgeld kan krijgen. Haha, grappenmakers. Ze kunnen het altijd proberen, maar daar trappen we niet in. We moeten er wel om lachen. Dit hoort bij Afrika.

We tuffen lekker door en krijgen te maken met een gigantische hoosbui. Ik zal proberen er een filmpje van te plaatsen. Het is hier regentijd en dat is wel te merken. Ook de dieren in het park zijn drijfnat. Die zitten niet net als wij lekker droog of maken gebruik van een paraplu. We hebben weer genoten vandaag.

Groetjes van de natuurtoiletteerders 😊

1. Hong Wisse:
    Wat prachtige foto’s.👍😀
  2. Ellen Brandt:
    2 januari 2019
    Hoi Harry en Herma, allereerst een heel fijn en gezond 2019 toegewenst van ons.
    Geniet van deze mooie reis en leuk dat wij ook weer mee mogen genieten.
    Groetjes van ons.
  3. Willy:
    Hallo natuurlijker treffers 😂,

De natuur heeft jullie al een beetje in de ban. Het is natuurlijk ook prachtig om al die beesten in het wild te zien!

Het lijkt mij wel een aparte ervaring zo'n buitentoilet. Je hoeft niet bang te zijn dat je in de stank van een ander zit 😅.

Jullie zitten alweer helemaal in jullie vakantie ritme en zo hoort het ook!

Wij hebben onze eerste werkdag van het nieuwe jaar erop zitten 😆

Geniet ervan, genieten wij lekker mee 😄!

Groetjes van de werkpaarden 🤗
  4. Zhufkes:
    3 januari 2019
    Hallo ik was jullie reis verslag even kwijt geraakt dat zijn geen mooie wc maar je bent wel gauw de lucht kweit het zijn mooie foto's en de koffie tent is ook wel leuk om te zien maar om er lekker een bakie is niet lekker begrijp ik maar dat maak je look mee nu Gr van pa
  5. Rita en Jos:
    3 januari 2019
    Wat een leuke ervaringen doe je weer op herkenbaar. Maar jullie zien er goed en ontspannen uit. Op naar de volgende uitdaging.
  6. Nicole:
    4 januari 2019
    Wat zitten jullie op een mooie plek! En dan dat toilet😂. Mooie foto's weer.

Groetjes Nicole