Vroeg uit de veren en dat was niet voor niets

4 januari 2019 - Krugerpark - Skukuza, Zuid-Afrika

Vanmorgen om vijf uur vertrokken om zo veel mogelijk dieren te zien. Al snel hadden we onze eerste olifant ‘te pakken’. Die was speciaal voor Devin. Hij had een foto van een giraf gehad via de whatsapp, maar hij wilde een olifant. Roos wilde graag paarden 😊. Die heeft een aantal zebra’s geappt gekregen. Wij leveren op bestelling haha.

Al snel kwamen we een aantal zebra’s tegen die vanuit het bos de zandweg op kwamen lopen. Een overstekend zebrapad 😊. Dat was leuk om te zien. We zullen jullie niet vermoeien met de volgorde van de vele dieren die wij vandaag gezien hebben. De foto’s spreken voor zich. Rond half tien zijn we terug gegaan naar ons verblijf om te douchen. Even chillen en dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. We gaan weer op pad.

We gingen van klein, middel naar grote kuddes olifanten. De kleine kudde was echt heel klein. Twee koeien met allebei een jong. Ze liepen echt te grazen in het bos. Je hoort ze bijna niet en ze zijn ook zomaar weer verdwenen. De middelgrote groep bestond uit 17 dieren. Daar zaten veel jonge dieren bij.  We stonden al een poosje te kijken toen de aanvoerster duidelijk maakte dat ze de weg over wilde steken. We dachten eerst dat zij op ons af kwam, maar kennelijk was dit een teken want in no time waren alle dieren in het bos verdwenen. Har zei, nou dit was de klapper van de dag. Dat hadden we gedacht. Op de terugweg kwamen we een kudde van minimaal 30 olifanten tegen. Maar het kunnen er ook meer geweest zijn. Dat is echt imponerend.  Ze staken de weg over en een deel bleef op de weg lopen. Daar stond een auto en die ging niet achteruit. Links en rechts liepen de olifanten langs de auto. Als je daarin zit, dan zit je wel met je billen te knijpen. Voor ons stond een auto en die kwam te dicht bij. Een grote olifant bleef dwars voor die auto staan en toen deze niet achteruit ging, kwam die olifant hem en ons een handje helpen. Al wapperend met zijn oren, liep hij naar de auto’s toe. Ik heb het allemaal gefilmd en zal wat filmpjes plaatsen. Wat een ervaring was dit. We waren er gewoon stil van. Over een lange strook zag je niets anders dan olifanten. Kleintjes en grote.

Leeuwen hebben we niet gezien. We verwachten ook niet dat we die zullen zien. Het Krugerpark is 60.000 vierkante km groot. Er leven 13.750 olifanten, 28.000 zebra’s, 8300 giraffen en rond de 1650 leeuwen. De kans dat je een leeuw ziet is erg klein. Zeker als je kijkt dat ze 80% van hun tijd liggen te luieren. De overige tijd gaat op aan jagen en oppeuzelen van de prooi. Om leeuwen te zien moeten we echt op pad met een ranger. Dat gaan we in 1 van de andere parken doen. Er zijn meer dan 150.000 impala’s. Die zien we wel heel veel.

Verder hebben we vandaag hyena’s, boshertjes, gieren, waterbokken, Koedoes, zwijnen, schildpad, heel veel gnoes met kalveren, giraffen, nijlpaarden en nog wat klein spul gezien. Echt super!!!

Morgen gaan we niet zo vroeg weg. Een uur of zeven is de planning……. Eerst ontbijten in het restaurant. Eerder kan niet. Dan maken we nog een route door het park en verlaten dan het Krugerpark om naar White River te gaan. Het wordt dus uitslapen haha.

We wensen iedereen een fijn weekend.

Groetjes van Olifantenspotters

Ps. Het uploaden van de filmpjes lukt niet met onze Mifi. We proberen het mirgen met de wifi van ons hotel.

1. Willy:
    4 januari 2019
    Hallo wilde dieren spotters,

Wauw en nog eens wauw, wat een prachtige foto's! Lijkt mij ontzettend indrukwekkend als je van die grote kolossen voorbij ziet trekken.

Het is het zeker waard geweest om zo vroeg op pad te gaan. Jullie hebben echt veel dieren gezien!

Nou slaap ze lekker uit morgen 🤣. En hopelijk zien jullie morgen weer veel kuddes van verschillende dieren.

Groetjes van de weekend iedere 😘
  2. Nicole:
    5 januari 2019
    Nou inderdaad wauw! Wat een ervaring en wat een mooie foto's.

Groetjes Nicole