Plankenkoorts 😊

9 februari 2025 - Alvor, Portugal

Nee, we hebben niet opgetreden haha. We hebben aardig wat meters gemaakt op planken paden. Overal langs de kust heeft men planken paden gemaakt. Deze zogenaamde boardwalks beschermen de kwetsbare natuur, maar bieden iedereen de mogelijkheid om hiervan te genieten. De paden lopen kilometers lang over de zandduinen van de Ria de Alvor. Wij maakten een rondje over de boardwalk en het strand. Mijn voorkeur gaat echt wel uit naar de boardwalk 😉. Dat loopt stukken beter dan het zachte, rulle zand. Ik probeerde met mijn pro go camera de rollende golven te filmen. Dat leverde mij vooral een paar natte schoenen en sokken op 😊. De opnames zijn niet geschikt om te verspreiden haha.

Na het ‘ploegen’ door het zand waren we hard aan een lekker bakkie koffie toe. Zittend aan de haven genoten we weer van het uitzicht. Het was behoorlijk druk vanwege de lokale markt en dat het zondag was. Na enige tijd wilde Har de koffie afrekenen en moest wat lang wachten. De obers liepen hem steeds voorbij. Har gaf aan te willen betalen en kreeg als antwoord: ‘Je hebt vakantie….’ Ja wij zitten nog steeds in een te snelle modus. Voor ons gevoel zijn we al zeer relaxed 😊. Maar de Portugezen hebben een nog lager tempo. Die blijven rustig uren zitten onder het genot van een kopje koffie of thee.

Wij wilden nog bij de vissers kijken vlak bij de haven. De vissers varen met kleine bootjes de zee op en komen in de loop van de dag met hun vangst terug. Vlak bij de haven zijn een soort van houten barakken waar de vissers hun materiaal bewaren, vislijnen gereed maken, de gevangen vis schoonmaken en verkopen De vissers hadden geen bezwaar dat ik hen op de foto zette. Volgens mij zijn ze trots op hun werk.  Wat een werk om de vislijnen klaar te maken. De vishaakjes worden er handmatig aangemaakt. En dat is niet 1 haakje, maar echt tientallen. Een andere visser voorzag de lijnen van stukjes vis en haken. Vaak met een sigaret in de mond. Roken is hier in Portugal volgens ons nog geen taboe. Na terugkomst maakt men de vis schoon boven een plastic bak, knipt de vinnen eraf en dan komt de vis beschikbaar voor de verkoop. Dan weet je zeker dat de vis vers is.  En hier wordt de vis niet duur betaald 😊

Na ons bezoek aan de vissers verplaatsen we ons naar Praia de Canavial in de buurt van Lagos. Een ander gebied met een planken pad (boardwalk) langs de kust. Ja we hadden er nog geen genoeg van 😊. Het planken pad liep vlak langs de tuinen van mooi villa’s. Van de tuinen zagen we niet veel. Hoge muren belemmerden het zicht en beveiligingscamera’s legden alles vast wat wij als onnozele wandelaars uitspookten 😊. We bevonden ons bij de ‘goudkust’. Al snel bereikten we de rotsen. Velden vol met gele bloemen en zicht op de Atlantische oceaan. Echt heel mooi. Na al die kilometers tippelen vonden we een leuk restaurantje boven op de rots.  Er zijn slechtere plekken om te eten.

We voeren niet veel uit en toch vliegen de dagen voorbij. Zouden hier minder uren in een dag zitten 😉?

Foto’s

2 Reacties

  1. John en Willy:
    9 februari 2025
    Hallo Hepie en Hepie 😊

    Wat is dat pad mooi aangelegd zeg, en zoals je schrijft, je beschermt de natuur ook op deze manier, maar zo zie je toch heel veel van de omgeving. Jullie hebben voor mijn gevoel aardig wat kilometers gelopen.🚶‍♀️🚶‍♂️

    Mooi om te zien dat die vissers trots zijn op hun vak, alhoewel het mij wel heel arbeidsintensief lijkt. Maar inderdaad, verser kan je het niet krijgen.

    Lachen dat je denkt dat je in een relaxmodus zit en de Portugezen daar heel anders over denken 🤣, maar als het voor jullie zo voelt, is het prima toch?

    Geniet maar lekker van de temperatuur daar, want ze geven voor deze week koud weer op met kans op sneeuw, niet voor jou dus Herma 😅, maar fantastisch voor mij 🙃

    Ondanks dat je gisteren schreef dat je een relaxdag zou doen, vind ik dat jullie nog aardig wat gedaan hebben.

    Helaas is het weekend weer voorbij en moeten we morgen weer aan de bak, maar dat gaat lekker voor jullie niet op.

    Een leuke dag morgen!

    xxx
  2. H en H:
    9 februari 2025
    Ja de weersverwachting bij jullie hebben wij gezien. Ben zeker blij dat we hier zitten. We hebben heel wat stappen gezet😇. Het weekend gaat altijd veel te snel. Het is weer gedaan met de rust. Werk ze morgen.