Het liep even anders dan verwacht :-)

11 juni 2018 - Vancouver, Canada

Vanmorgen om kwart over vijf opgestaan. We zijn graag op tijd. Nadat we ingecheckt zijn, willen we ontbijten op Schiphol. Daarna nog even shoppen om de mooie cadeaubon, die ik van mijn collega's gehad heb, bij Rituals uit te geven. Zo besparen we op gewicht in de koffer :-).

​Het loopt allemaal wat anders. De parkeerplaats in Hoofddorp blijkt verder weg dan we verwacht hadden. Met de bus bijna 20 minuten voor we op Schiphol Plaza zijn. Geen man over boord, we zijn nog ruim op tijd. Bij de balie van Air Transat treffen we niet bepaald de meest vrolijke, klantvriendelijke medewerkster. Uw ETA formulier om Canada binnen te komen is niet in orde zegt ze. Dat is vreemd, want we hebben begin mei een schriftelijke bevestiging ontvangen dat we Canada in mogen. Ik laat de bevestiging zien. Het maakt haar niet uit, bij haar klopt het niet.

​En nu? vragen we. U mag Canada niet in en u moet opnieuw een aanvraag indienen. Maak maar gebruik van Schiphol Wifi, zegt ze een beetje nijdig. We lopen weg bij de balie en merken dat de spanning wat toeneemt. Het zal toch niet.......

​Toevallig hoort Har iemand zeggen dat aan de andere kant iemand van Air Transat je kan helpen met een nieuwe aanvraag. Deze vrouw is erg hartelijk. Bij elke vlucht zijn er minimaal 30 mensen waar het fout bij gaat. Bij de instructies van de aanvraag staat dat je exact de gegevens op het paspoort over moet nemen. Wij hebben keurig een kleine o gebruikt. Dit moet een 0 zijn. De vriendelijke vrouw helpt ons op een 'slinkse' manier door de aanvraag heen. Maar de tijd tikt door. Op het moment dat wij naar de security kunnen, start het boarden. Het is mega druk bij de security. Als dat maar allemaal goed gaat. Gelukkig verloopt het snel en kunnen we naar de douane. Even krijg ik een melding dat ik mij moet melden bij een medewerker, maar ik mag toch zonder problemen door. Pffffff,

​Nu doorstappen, want we hebben echt de laatste gate (D57) aan het einde van de pier. Maar elk nadeel heeft een voordeel. We kunnen nagenoeg direct doorlopen en binnen no time zitten we in onze stoelen. Naast mij zit een leuke jong meisje dat voor drie weken naar Canada gaat. Backpacken. Ze ziet wel waar zij uitkomt. Het is een gezellige gesprekspartner. Het laatste deel van de vlucht is behoorlijk turbulent. Af en toe vallen we zelfs een beetje naar beneden. Boven ons lijkt het of het erg stormt. De wind giert boven ons hoofd over het dak van het vliegtuig. Gelukkig landen wij zonder problemen op het vliegveld van Vancouver. Ik zeg tegen Har: Volgens mij is het een klein vliegveld. Haha nou kennelijk zijn er duizenden mensen ineens naar Vancouver gekomen. Boven worden we in de wacht gezet. Vaste reizigers op Vancouver snappen er niets van.

​Even later wordt het duidelijk, want er staat een gigantische rij voor de paspoortcontrole. Het lijkt de Efteling wel zo wordt iedereen door de 'slangenpoortjes' geleid. Ondanks de extreme drukte loopt het lekker door. Ook hier elektronische scanners voor de paspoorten. Je moet op de foto en er wordt een foto op een papier geprint. Maar bij ons loopt het niet helemaal goed, onze foto komt niet op het formulier. Mogen we straks alsnog Canada niet binnen. Maar het valt niet tegen. We treffen een vriendelijk beambte. We krijgen beiden een oké en lopen naar de uitgang. Daar moeten we het formulier weer inleveren. Schiet ons maar lek. Hadden de beambten dit niet gelijk in kunnen nemen. Weer in de rij.

Maar dan zijn we echt op weg naar het autoverhuurbedrijf. Daar verloopt alles wel soepel en rijden we met een grote bak de garage uit. Ons hotel is maar 13 km van het vliegveld vandaan. Bij jullie is het inmiddels bijna middernacht, terwijl het hier middag is. We zijn 9 uur terug gegaan in de tijd. We proberen de middag nog wat vol te maken, maar gaan echt 'vroeg' naar bed. Morgen begint ons avontuur echt :-)

​Het was een bijzondere dag, die voor een groot deel anders is verlopen dan we hadden verwacht. Inmiddels zijn we letterlijk en figuurlijk geland. Happie en een tappie met een goede nachtrust en de dag kan niet meer stuk :-)

​Hartelijke groetjes van ons.

1. Daphne:
    Wat een toestanden! Alvast fijne dag! Xxx van Roos
  2. Willy:
    Hallo bijna vliegtuigmissers,

Pffft, dat verliep niet heel soepel, maar gelukkig is alles toch goed gekomen en zijn jullie op je plaats van bestemming gekomen.
    Dat is inderdaad een flinke bak waarin jullie straks alle mooie plaatsen gaan bekijken, maar ook wel fijn om lekker luxe te zitten bij al die kilometers die jullie gaan maken.
    Nu eerst bijkomen door lekker te slapen en dan op pad om weer mooie ervaringen op te doen.

Ik ben in ieder geval weer benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven!

Willy xxx
  3. Monique Van Egmond:
    En nu lekker genieten...
    Monique
  4. Nicole:
    Nou heb je alle tegenslag in 1x gehad moet je maar denken. Veel plezier! X
  5. Ellen Brandt:
    11 juni 2018
    Fijne reis toegewenst en ik ben weer benieuwd naar jullie verhalen. Groetjes Ellen
  6. Zhufkes:
    11 juni 2018
    goedenmidag ik hoorde van WILLY dat alles via de laptop binnen komt ik maar op de de telefoon kijken dat ging niet helemaal naar wens hier op schiphol maar jullie zijn gelukkig nu in CANADA wat gaan jullie nu meer tegen komen het is wel een mooije auto nu de gr van pa