Vancouver in vogelvlucht

12 juni 2018 - Vancouver, Canada

We hebben vandaag veel gezien. Vanmorgen begonnen op Granville Island. Direct als je via de brug het eiland oprijdt, voel je de speciale sfeer. Het stadse op een dorpse manier. Vlak bij de parkeerplaats is een betonfabriek. De betonwagens rijden af en aan. Ze hebben een soort van aanhanger met twee wielen achter de molen hangen. Misschien is deze aanhanger bedoeld om het gewicht beter te verdelen. Maar zeker weten doen wij dit niet.

We zijn begonnen op de Public Market. Veel leuke kramen waar het fruit met zorg werd opgestapeld. Maar ook leuke kunst, sieraden, vlees, bloemen, etc. Alles door elkaar. Het is een overdekte markt waar vroeger een oude opslagloods is geweest. Er hingen nog zogenaamde  loopkranen aan het plafond.

Vancouver is omgeven door water. Veel bruggen, havens en verschillende pondjes om aan de overkant te komen. En op de achtergrond de bergen. Er hangt een relaxte sfeer. We houden ervan haha. Verder is het heel erg groen. Veel bomen, planten en bloemen.

Na Grandville Island zijn we naar Downtown gegaan. Met als eerste op ons wensenlijstje de stoomklok. Elk kwartier blaast de klok stoom af. De klok staat op de hoek van de straat en stoomt al flink. Precies op het kwartier speelt de klok een bepaalde melodie. Grappig om te horen. Waar we van op kijken is het grote aantal dak en thuislozen. Honderden hebben we gezien. Soms tientallen bij elkaar. Echt heel erg triest. Har gaf een vrouw op een step een muntje. Ze ging gelijk weg. Even later zagen we haar bij een oude vrouw in een rolstoel. Beide zaten bij een koffiehuis samen aan een bakkie :-).

Van Oldtown zijn we naar Stanley Park gegaan. Dit park van 350 hectare is een van de grootste stadsparken ter wereld. In het park staan eeuwenoude totempalen. Een mooi gezicht. In het park is van alles te doen. Je kan er fietsen huren, een rondrit maken met een paardentram, met de hop on hop off bus mee, rolschaatsen en nog veel meer. Wij zijn vooral gebiologeerd door de watervliegtuigen die van de overkant van het park vertrekken. Het is prachtig om te zien. We maken nog een tour door het park en verlaten via de Lions Gate bridge het eiland op weg naar Chinatown. In Chinatown wonen meer dan 100.000 mensen. Je rijdt ook echt een andere wereld in. Het aantal dak en thuislozen was hier het grootst. Hier lagen straten lang mensen tussen oude kleding, of liepen met volgeladen winkelwagens als weergave van hun leven. Al die trieste mensen raakte ons wel. Een pleintje werd onder begeleiding van de politie schoongeveegd. Het is meer het probleem verplaatsen. We hebben nergens opvang voor deze mensen gezien. Maar misschien is het er wel.

Daarna zijn we naar Canada Place gegaan. Dit ligt aan de grote haven waar cruiseschepen liggen, een leuke boulevard is, en…… de watervliegtuigen. Jaja we konden het niet laten. We verwachten niet dat er nog plaats zou zijn, maar niets is minder waar. We kunnen mee met de vlucht van 16.00 uur. Het lijkt ons super leuk. Na een drie kwartier wachten, kunnen we aan boord van een klein watervliegtuigje. Har als co piloot, 2 Britten en ikzelf. We taxiën over het water en na toestemming van de verkeerstoren stijgen we op. Dat gaat al dobberend en klapperend op het water. Dan zijn we los en vliegen we over Stanley Park. Gaaf dat we het nu vanuit de lucht kunnen bekijken. We hebben mooi zicht op Vancouver, Vancouver Island, de bergen met sneeuw en de oceaan. Echt super gaaf! Het is veel te snel voorbij en met een zachte landing op het water zijn we weer terug in de haven.

Op ons gemak lopen we terug naar de cruiseterminal waar we de auto geparkeerd hebben. Deze dag gaat voor het mooi veel te snel voorbij. We hebben veel gezien, al was het in vogelvlucht met als kers op de taart de echte vlucht boven Vancouver. Wij zijn helemaal blij en tevreden. Morgen weer een nieuwe dag. Op weg naar Vancouver Island. We zijn benieuwd.

1. Daphne:
    12 juni 2018
    Bijzondere dag! Super leuk!
  2. Willy:
    Hallo luchtpiraten,

Jullie hebben je dag goed besteed! Het klinkt allemaal super, vooral die vlucht met zo'n watervliegtuig. Lijkt mij een bijzondere ervaring.

Hebben jullie nog een beetje geslapen na die enerverende reis van gisteren?

Wij beginnen alweer aan de dag terwijl jullie waarschijnlijk al op 1 oor liggen.

Voor ons een leuk begin van de dag om jullie verhaal te kunnen lezen.

Goede reis morgen!

Willy
  3. Zhufkes:
    12 juni 2018
    hallo dat was wel een mooie vlucht alles van boven kunnen bekijken jullie hebben de naam BEREND DE BOER NIET ZIEN STAAN ZEKER die was vroeger beheerder van het park maar die zullen wel niet meer in leven zijn er is nog een zoon maar waar die woond weet ik ook niet maar jullie genieten er wel weer van en dak lozen zijn daar ook genoeg nu geniet van daag maar weer nu de gr van pa
  4. Rita en Jos:
    12 juni 2018
    Jullie waren vandaag vogelvrij woh wat een ervaring en inderdaad mooi zicht over de stad en de bergen en het eiland.. Dag met een gouden randje op de daklozen na begrijp dat het toch je raakt zeker omdat wij het allemaal goed hebben.
    op naar de volgende dag.