Dag 14 Treinenmuseum en vissen :-)

28 juni 2016 - Kyoto, Japan

Gisteren waren we al zeker drie uur in ons huisje toen we in de gaten kregen dat er verse bloemen neergezet waren :-). We hadden wel gelezen dat er op zaterdag, zondag of maandag iemand langs zou komen om bloemen neer te zetten, maar hadden niemand gezien. De bloemenman heeft 2 bloemen op een vaasje gezet, tussen de waterkoker en het koffiezetapparaat. We hebben het maar een mooier plekje gegeven. Het is zonde om er niet van te genieten :-).

We hebben ook een ander ontbijtzaakje gevonden. De broodjes worden gebakken door een echte Franse bakker. Geen verkeerd begin van de dag :-)

Sinds eind april dit jaar is er een treinenmuseum geopend in Kyoto. Vanwege onze manier van reizen en Har zijn fascinatie voor treinen leek het ons wel leuk om daar naar toe te gaan. Har wilde helemaal lopend naar het museum omdat hij de omgeving dan meer beleefd. Mijn 'pootjes' waren daar niet zo over te spreken :-). Daarom met de metro's naar het station en vandaar  lopen naar het museum. Har is helemaal in zijn element. Het is een groot museum en er staan veel mooie treinstellen. Ik kijk vooral mijn ogen uit naar de vele kleine kinderen.

Wij verbazen ons er over dat kinderen al zo klein meegenomen worden naar musea en parken. Goed om daar jong mee te beginnen. Het is zo'n mooi gezicht al die gekleurde petjes die ze ophebben. Ze hebben ook allemaal een schooltas en een drinkbeker om. Er is 1 begeleidster die maakt de kinderen erg enthousiast :-). Op een bepaald moment liggen ze allemaal op hun knieën onder een trein. Bij het deel waar verschillende onderstellen staan, wordt Har aangesproken door 3 Japanse mannen. Zij zeggen dat Har spierballen heeft en dat hij aan een treinonderstel moet trekken. Har doet hier graag aan mee en natuurlijk is dit appeltje, eitje voor hem haha.

Het mooiste deel (vinden wij) zijn de 20 stoomlocomotieven. De locomotieven staan in de remise die in een halve cirkel gebouwd is. Daarvoor ligt een draaiplateau met sporen. Als we aan komen lopen, vertrekt er net een stoom locomotief. Als bezoeker kun je een ritje maken. Dat lijkt ons wel wat. Je moet er wel een kaartje voor kopen. Dat doen we en om 12.00 uur kunnen we mee.

De rit met de stoomtrein was een bijzondere ervaring kunnen we jullie zeggen haha. Bij vertrek worden we vrolijk uitgezwaaid. 2,5 minuten later staan we stil. Har bekijkt het eens en ziet dat de rails niet verder loopt. We blijven 10 minuten staan om naar voorbijkomende treinen te kijken. Dan gaat de stoomfluit en rijden we in 2,5 minuten terug :-) :-) :-). Rare jongens die Japanners. We zien er de humor wel van in.

Na de lunch kijken we in het laatste deel van het museum. Vlak naast het museum is ook een aquarium. Dat pakken we maar gelijk mee. Het is een klein aquarium, maar ze hebben er wel bijzondere vissen. Er is een speciale zaal waar je mooi zicht het op een aquarium met grote roggen. Daar hangt een heerlijke geur en hoor je bijpassende muziek. Je wordt er helemaal ZEN van haha.

Tot slot nog een dolfijnenshow. Daar moesten we ook weer lachen. Met veel bombarie komen er twee meisjes die rietjes uitdelen. De rietjes zijn wat ingeknipt en als je er op blaast komt er een geluid uit dat op een dolfijn lijkt. Ze doen het met zoveel enthousiasme dat iedereen binnen no time op de rietjes zit te blazen haha. De dolfijnen hebben er ook zin in, want die springen voor de voorstelling al lekker hoog uit hun bassin. Voor de voorstelling begint, wordt de glazen wand nog gezeemd. Je blijft je hier toch verbazen :-) Het is een leuke show, waarin het rietjes blazen gecombineerd wordt met het geluid van de dolfijnen.

Ook vandaag is de dag weer opgevlogen. We hebben weer genoten.

Groetjes van de rietjes blazende treinenspotters :-)

1. Zhufkes:
    28 juni 2016
    Goedemiddag dat zijn weer mooie Foto,s en mooie treinmuseum jullie krijgen nog goede band met de japanners nu het is hier nu droog GRIETJE is morgen de 29 ste jarig maar na dat jij GRIETJE FELICITEERDe op feestboek kwamen allemaal berichtjes binnen met GRIETJE gefeliciteerd nu de gr van ons uit Scheemda pa
  2. Willy:
    28 juni 2016
    Hallo rietje blazende treinenspotters,

Jullie hebben je weer prima vermaakt vandaag. Dat klinkt inderdaad flink groot dat trein museum. Harry helemaal in zijn element ;-) . Jij gisteren met je lantaarns, hij vandaag met de treinen.

Kreeg je ook met de 'Franse slag' jullie broodjes met een omweg net zoals onze rit met de eend hahaha?

Volgens mij is dit een leuke stad waar jullie nu zitten, waar ook veel te beleven valt. En inderdaad, die kinderen zijn heel schattig om te zien.

Lisa heeft haar toetsweek achter de rug en kan nu een beetje uitrusten. Vanmiddag heeft ze haar cijfers van haar toetsen opgehaald en ze had voor natuurkunde en Engels een 10! De rest van de cijfers waren lager, maar nog steeds prima cijfers. We zijn weer super trots op haar! Volgende week vrijdag krijgt ze haar rapport weer uitgereikt in de grote kerk van Dordt.

Jullie liggen waarschijnlijk al op één oor, wij genieten nog even van het droge weer. Vanaf vanavond weer regen :-(

Groetjes van ons