Dag 15 Afscheidsrondje Kyoto en in de shinkansen

29 juni 2016 - Tokyo, Japan

Gisteravond kregen we bericht dat we al online in konden checken op onze vlucht. We zien u zo......? Was even bang dat we ons een dag vergist hadden. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn. 30 uur van te voren kun je al inchecken. Onze instapkaart via de mail. Internet is toch wel een machtig middel.

Vandaag de laatste dag in Kyoto. Alle spullen zijn weer ingepakt en met de metro op weg naar het station om alles in een grote kluis op te bergen. Dan kunnen we op pad. We willen nog naar een tempel niet te ver bij het station vandaan. Het is ongeveer 20 minuten lopen. In de tempel is een dienst bezig. Dit lijkt eerder een christelijke dienst dan een Shintie of Boeddhistische dienst. Toch is er wel verschil. In het midden zit een grote groep vrouwen op de tatamimatten. Zij zitten op hun knieën en zingen op zachte toon. Het klinkt mooi.

Dan komt er een man en die begint te praten. Daar begrijpen wij natuurlijk niets van. Har denkt dat het een vruchtbaarheidsdienst is :-). Het zijn voornamelijk jonge vrouwen, dus misschien heeft hij wel gelijk haha. De tempel straalt rust en sereniteit uit. Na een tijdje hebben we het gezien en via kleine straatjes lopen we richting het station. Eerst naar het Happy terras boven op het stationsgebouw. Het is ontzettend warm en we hopen daar verkoeling te krijgen. Er staat niet veel wind, geen koeling vandaag :-)  Het loopt tegen lunchtijd en het is belangrijk om de suikerspiegel goed op pijl te houden haha. Mooie smoes om lekker te gaan eten.

Hoe hoger je in het gebouw bij een restaurant komt, hoe duurder de prijzen. We gaan 2 etages onder de grond en daar is het echt veel goedkoper.  Uiteindelijk komen we heel ergens anders uit. Weer een restaurant waar van die hete platen in de tafel zitten. Ohhh heerlijk, echt waar.

Nog wat rondgeneusd onder de grond en even bij 'onze bakker' langs geweest. We zitten van 14.56 uur tot 19.01 uur in de treinen. De eerste 2,5 uur een Shinkansen en daarna nog een uur in een speciale trein naar Narita airport. Daar gaan we met de shuttlebus naar ons hotel. Ik heb de aankomst en het vertrek van een Shinkansen als video bijgevoegd. Een Shinkansen is een paar honderd meter lang. Best indrukwekkend als zo'n trein het station in en uit rijdt

Op dit moment zit ik in de trein mijn verslag te maken en Har kijkt op zijn telefoon naar het nieuws in Nederland. Ook hier werkt de mobiele Wi-Fi uitstekend. Vind dat toch wel bijzonder.

We krijgen net voor het eerst inde trein controle van een leuke Japanse conductrice. Ze is strak in het pak en heeft een hoedje op. Ze glimlacht er vriendelijk bij en we zitten goed op onze gereserveerde plaatsen :-). We scheuren lekker door het Japanse landschap. In de loop van de dag houden we jullie verder op de hoogte van deze reisdag.

Inmiddels aangekomen in ons hotel. Bij de halte van de shuttlebus stonden veel mensen. We dachten moeten die allemaal naar ons hotel? Bleek voor meerdere hotels te zijn haha. Anders waren we om tien uur nog niet ingecheckt :-) Nee alle gekheid op een stokje. We hebben een prachtig hotel. Er zijn 4 restaurants bij het hotel en er is een supermarktje. Daar stonden de meeste klanten :-) Morgen gaan we om 08.00 uur met de shuttlebus naar het vliegveld. 10.30 uur stijgen we op en om 15.00 uur landen we op Schiphol als het goed is. We gaan 7 uur terug in de tijd. Vandaar die korte vlucht. Iedereen de hartelijke groeten van de Heesbeestjes

1. Aart en Ria:
    29 juni 2016
    Mensen, wat gaat de tijd snel. Een hele goede vlucht naar huis en geniet nog van je laatste dag. Op naar de kleinkindjes
  2. Nicole:
    Goede reis terug!
  3. Willy:
    Hallo bijna thuiskomers,

Helaas zit het er nu echt op voor jullie, alhoewel zo'n rit in zo'n snelle trein is ook een belevenis op zich. Wat een mega lange trein is dat zeg!!! Er kwam geen eind aan, leuk om te zien trouwens:-)

We wensen jullie een voorspoedige reis terug en alvast welkom thuis!

Groetjes, JoWiLi
  4. Gerrit & Hetty:
    Hoi reizigers,

Het was weer leuk om jullie te volgen in deze aparte wereld!
    Goeie reis terug!

Groeten Hetty & Gerrit
  5. Hong Wisse:
    30 juni 2016
    Hallo Harry en Herma

Goeie reis en Welkom thuis!
    nog bedankt voor leuke verhalen
    Groetjes Gilles en Hong