Dag 1 Reisdag en Japanse stiptheid

15 juni 2016 - Tokyo, Japan

Diverse files zorgde er voor dat we een uur later bij de stalling voor de auto aan kwamen. Wat grappig was dat je de barcode voor een apparaat moest houden en je de welkom boodschap kreeg: "Welkom Harry Heester, bij Budget parking, we zien je straks." Nou daar word je toch vrolijk van. Binnen 5 minuten was de shuttlebus er en met 2 minuten waren we bij de vertrekhal.

Gisteren hadden we online al ingecheckt, zodat we de reistassen bij de selfservice kwijt konden. Dat levert toch een aardige besparing op voor KLM. Naast de uitgeprinte instapkaarten of gewoon de instapkaart op je telefoon, ook nog zelf je bagage inchecken. Het werkt in ieder geval lekker vlot.

Gelukkig geen last van de stakingen van Air France. De vluchten staan nog steeds op dezelfde tijd. Daar zijn we blij mee!! Al blijft Air France, wel een Franse maatschappij en gaat alles met de Franse slag haha. Hierdoor vertrekken we bijna een uur te laat. Het is maar 45 minuten vliegen naar Parijs. In die korte tijd bieden ze ook nog iets te drinken aan. Dat is wat anders dan de commerciële vluchten van een paar uur, waar je voor elk hapje en drankje moet betalen. Na aankomst lopen we via een speciaal corridor en hoeven we niet meer door de security. Bij onze gate staan 2 Japanse nonnetjes vriendelijk te lachen. Ze hebben er zin in. Het zijn 2 struise kleine dametjes, bij aankomst in Japan sjorren ze voor iedereen zware koffers van de band :-)

Al snel hebben we ons toestel gevonden. Het is een flinke jongen (777-300). Er kunnen 425 passagiers in. Wij staan op ons gemak te wachten en we worden gevraagd in te stappen. Als 1 van de eerste zitten we in het vliegtuig :-). We hebben een 'loveseat'. Haha , lekker met zijn 2-en.  Op dit vliegtuig zit een camera op de neus en 1 die naar de grond gericht is. Tijdens het opstijgen weten we niet waar we naar moeten kijken. Er is zoveel te zien. We hebben een prima vlucht en worden volgestopt met eten en drinken. Zelfs champagne tijdens het eten en als afsluiting een cognacje. Het moet niet gekker worden. Service is echt goed :-)

02.00 uur Nederlandse tijd landen we op Narita airport. In Japan is het 09.00 uur. In no time zijn we door de paspoort controle en hebben we de koffers. Als we naar buiten lopen staat er een klein Japannertje met onze namen glimmend te wachten. Hij is strak in een zwart pak en spreekt goed Engels. Met een aantal andere toeristen worden we naar een busje geleid en daar staat een andere vrolijke Japanner. Zijn naam is KEN. Hij spelt voor ons zijn naam nog even, zodat we ons niet vergissen. Ik moet gelijk aan Ken de barbiepop denken, maar dan in Japanse uitvoering.

Ken heeft er zin in. Hij rijdt als een Jekko richting Tokyo. Steeds op de rechter baan, want in Japan rijden ze links. De eerste keer dat hij bij de tolpoortjes komt, vragen wij ons af of het wel goed gaat. Hij mindert geen vaart en op het laatste moment gaan de poortjes open. Ken heeft duidelijk ervaring haha. Na ruim een uur komen we bij ons hotel aan. Vol verwachting lopen we naar de receptie. We worden vriendelijk ontvangen. Echter bij de Japanners is tijd, tijd. Inchecken mag vanaf 15.00 uur en geen moment eerder. Jammer, maar we gaan de omgeving verkennen. Naast ons hotel staat een immens groot glazen gebouw. Met de lift kun je naar de 47ste etage. De lift gaat met hoge snelheid heen en weer. Een mooie gelegenheid om de omgeving vanaf grote hoogte te bekijken.

Op de 24 ste etage hebben we al mooi uitzicht. Als we op de 47ste etage aankomen, mogen we niet verder en komen in een halletje uit. De lift is geheel van glas. Een prachtig uitzicht dus. Grappig is wel dat alle mensen in de lift met hun rug naar de glazen muur staan. Je moet wel lachen, want er gaan toch al snel 30 a 40 mensen in de lift. Die staan allemaal met hun gezicht naar de deur (die ook van glas is). Als je in de hal op de lift staat te wachten zie je ineens alle die gezichten naar boven komen :-)

We gaan verder op onderzoek, omdat we eerst geld willen pinnen bij 7 eleven (supermarktketen). Als we bij de supermarkt komen staat er voor de ingang een lange rij kantoormensen. Die hebben in de winkel wat uitgezocht en lopen weer naar buiten om in de rij te gaan staan om te betalen. Zie dat bij ons niet zo snel gebeuren, haha. Er zijn 2 kassa's en binnen staat slingerend door de winkel nog een rij klanten die willen betalen. Wij moeten kruip door, sluip door om bij de geldautomaat te komen. We hebben geld in de knip en gaan op zoek naar eten :-)

Dat vinden we onder de grond in de buurt van de metro. Daar stikt het van de restaurantjes. Ook daar mensen in de rij om te eten. Het is nog geen 15.00 uur, maar de man met de hamer komt langs en we besluiten terug te gaan naar het hotel om te vragen of we eerder gebruik mogen maken van onze kamer. De medewerkers achter de balie zijn reuze vriendelijk. We mogen eerder op onze kamer, als we 18 euro betalen. Huh???? 18 euro voor 3 kwartier? We zijn geen Zeeuwen, maar dan komt Zeeuws meisje toch wel even boven. Het wordt een principe kwestie. We strijken neer in de lounge. Die 3 kwartier wachten we nog wel even af.

Klokslag 15.00 uur staan we weer aan de balie en dan krijgen we de sleutel plus 2 pakketjes die voor ons bezorgd zijn. Het eerste pakket is van het reisbureau. Een grote map met veel info en de voucher voor de huurauto. De andere map bevat onze mobiele Wi-Fi. Hier kunnen we 10 apparaten op aan sluiten. Het werkt super. Nu hebben we echt overal contact. Haha, kan ik onderweg in de trein gewoon mijn verslag maken.

Het is toch een heel verslag geworden. Morgen gaan we echt op pad en Tokyo verkennen. De hartelijke groeten van ons.

De Zeeuwse Heesbeestjes

1. Ellen Brandt:
    15 juni 2016
    Wij wensen jullie een hele mooie reis toe. Leuk om de verhalen weer te lezen. Veel groetjes