Prachtige natuur en Zuid Afrikaanse teferelen

11 januari 2019 - Mthatha, Zuid-Afrika

Vandaag rijden we naar een heel ander deel van Zuid Afrika. Volgens onze reisbeschrijving gaan wij dit ook zeker merken. We zijn benieuwd. We starten in een prachtig berglandschap. Mooie vergezichten en soms het gevoel of we alleen op de wereld zijn. Na ongeveer 70 km gereden te hebben, sloegen we linksaf om vervolgens bijna 200 km rechtdoor op dezelfde weg te rijden. Er zitten wel wat bochten in, maar we hoeven in ieder geval nergens af te slaan. Dat kun je, je bijna niet voorstellen in Nederland. Vanaf Rotterdam zou je bijna langs 1 weg in Groningen komen.

Onderweg vervelen we ons niet. Er is genoeg te zien. Dat niet alleen, Har moet als bestuurder steeds goed opletten. Gewend als we waren aan het feit dat er mensen en dieren langs de weg lopen, wordt dit alleen nog maar meer. Omdat de mensen in dit gebied armer zijn, moeten zij vaak alles te voet doen. Toch zien we geen krottenwijken. De mensen hebben hier over het algemeen een huisje met een stukje grond (met een hekwerk eromheen. Daar lopen vaak wat geiten, kippen of varkens.

De eerste grote stad, Kokstad, die we passeren is er gelijk een van wouw wat is hier aan de hand. Het wemelt er van de mensen tussen auto’s door. Er is een grote Spar maar die ziet er niet zo uit als bij ons. Het lijkt wel een grote hal waar levensmiddelen te koop zijn. Langs de weg staan rijen met van die zogenaamde ‘lijnbusjes’. Deze busjes stoppen overal waar mensen staan en brengen hen van A naar B. De busjes zitten vaak volgepropt. Grote lijnbussen zie je hier niet. Voor zover wij het kunnen zien zijn wij de enige blanken. Nu ervaren wij het eens van de andere kant. Het nodigt ook niet uit om even uit te stappen. We rijden maar gewoon door. De fotoapparatuur houden we maar uit zicht.

We passeren nog een keer zo’n stadje met dezelfde dynamiek. Rond 13.00 uur komen we aan in het plaatsje waar wij overnachten. In het stadje is een museum over Nelson Mandela. Hij is hier opgegroeid. Om het beeld compleet te maken lijkt het ons wel leuk om naar het museum te gaan. We komen in de file terecht. Ook hier weer het Zuid Afrikaanse gevoel zoals in het eerste stadje. Alleen is het hier een grotere zooi. Na wat zoeken vinden we het museum. Een parkeerplaats is er niet bij en om de auto hier zo neer te zetten, voelt niet echt goed. We zien veel auto’s met plastic als raam. Misschien doordat de ruit ingeslagen is (mogelijk doen we de mensen hier nu onrecht aan). We besluiten om niet naar het museum te gaan, maar gewoon naar ons hotel.

Het andere Nederlandse stel (Wil en Angelique) zijn er al. We hebben kamers tegenover elkaar en in de gang staat een picknick bank waar je kan zitten. Het stadje nodigt niet echt uit om te gaan eten. Vlakbij is een Spar en daar kunnen we eten halen. We mogen de keuken gebruiken om het zelf klaar te maken. Keuken???? Er staat alleen een magnetron. De beheerders van het hotel geven aan dat we tot 18.00 uur zonder problemen naar buiten kunnen. Daarna alleen nog met de auto. We besluiten om bij de Spar te gaan shoppen en met zijn vieren in onze eigen ‘keuken’ te eten. Het is maar voor 1 nacht en eigenlijk vinden we het ook wel grappig.

Vier blanken op weg naar de supermarkt. We zijn een attractie 😊. De supermarkt is aardig groot en we kunnen uit verschillende gerechten kiezen. Het mannetje dat ons helpt heeft er zelf ook wel lol in. We slaan nog wat wijn en frisdrank in. Zo komen we de dag wel door. De drank wordt in een aparte ruimte verkocht en als je eruit komt, wordt je tas van de supermarkt en de drankenzaak gecontroleerd. We komen zonder problemen langs de controle met onze eerlijke gezichten.

In ons verblijf hangen leuke kunstwerken. Gemaakt van blik. Echt heel erg leuk.

Morgen reizen we door naar de kust. Er moet ook een wildpark zijn. Daar kijk ik nu al weer naar uit 😊

Iedereen fijn weekend. Geniet er van. Dan doen wij het ook bij ruim 30 graden. Sorry was niet vervelend bedoeld 😊.

Groetjes van de Heesbeestjes.

1. Willy:
    Hoi attractie personen,

Nou met 30 graden maak je mij nu niet blij, ik wil 40 graden koeler 🤣😜...., maar dat terzijde 😉.

Jullie hebben er aardig wat km's erop zitten.
    En was jullie maaltijd lekker uit de magnetron 😄 of moeten jullie nog eten?

Komen er nog foto's of vandaag niet?

Goede reis weer morgen en ik ben benieuwd of jullie weer veel dieren kunnen spotten 🐃🦁🦒🐘🐗!

Groetjes van de weekend iedere
  2. Willy:
    11 januari 2019
    Oh ik was iets te snel, foto's staan er inmiddels op 😁😁😁
  3. Zhufkes:
    11 januari 2019
    Nu dit is wel iets anders wat jullie tegen komen en die weg van bijna 200 kilometer dat hebben hier geen ene auto weg maar wij hebben ook niet zo groot land maar om zo maar even bijtende auto te gaan is ook niet veilig l
  4. Zhufkes:
    11 januari 2019
    Hallo heb iets geplaatst maar krijgt het niet meer weg pa
  5. Rita en Jos:
    12 januari 2019
    hallo kilometervreters, wat een avonturen en het is weekend, samen hebben we met een bakkie koffie jullie reis gevolgd. heerlijk we waren weer terug in Afrika en het straatbeeld en ook de mensen langs de weg herkennen we gelijk wat een bijzondere ervaring op het strand met die grote schildpad. jullie waren dar op de goede tijd. en de sterrenhemel ja prachtig, wij gaan geen km rijden maar gewoon naar de supermarkt boodschappen doen en vanavond zelf koken ook al hebben wij een magnetron. maar even overstappen naar jullie avontuur en jullie dan feliciteren met jullie 40 jarig huwelijk. dat is ook een heel avontuur, we proosten vanavond op julie en dat we lang van jullie mogen genieten.