De kop is eraf. Staan we straks door de waterstand paf??

23 mei 2024 - Oudewater, Nederland

Vanmorgen contact gehad met collega schipper Wout van de watersportvereniging. Zij zijn gisteren vertrokken en varen voor een groot deel dezelfde route als die wij voor ogen hebben. Wout gaf aan dat hij op rivier de Lek direct door de waterkracht naar de zijkant werd geduwd. Bij aankomst in Culemborg spraken zij mensen die aangaven dat het rond Kampen niet te varen was. Vanwege het vele hemelwater uit Duitsland is de stroming op de IJssel zeer pittig. Een haven binnenvaren wordt daardoor een uitdaging.

Wout en zijn vrouw besloten om een stuk terug te varen en bij Utrecht de Vecht te nemen richting Meppel en daar de geplande route op te pakken. Fijn dat Wout ons informeerde. Daardoor ontstaan voor ons de keuze; Doen we het of doen we het niet 😊. Onze start is wel iets anders. Wij varen via de Hollandsche IJssel richting Culemborg. Met 2 overnachtingen in het oud Hollandse plaatsje Oudewater ontstaat tijd om te kijken wat we gaan doen.

Bij de Waaiersluis in Goude ligt de volgende uitdaging op ons pad 😊. De sluiswachter vraagt of we haast hebben. Hoezo?? Bij Montfoort werkt sinds gisteren de brug niet. Men heeft geen idee hoe lang deze stremming gaat duren. Morgen bellen we de brugwachter van Montfoort en hopen dat de brug weer werkt. Duimen maar. Mocht de brug nog gestremd zijn, dan kunnen we nog een nacht in Oudewater blijven of helemaal terug varen (4 uur) langs de thuishaven en daar via de Lek richting Culemborg of Utrecht. Zo zie je varen is altijd uitdagend en nooit saai 😊.

Ons plan voor deze vaarvakantie is om 9 Provincies aan te doen. Na Culemborg willen we via de Hanzesteden richting Meppel, Assen, Groningen tot in Lauwersoog. Heel misschien een uitstapje over zee naar Schiermonnikoog. Vanaf Lauwersoog verder richting Friesland, de Randmeren, Noord-Holland, Utrecht en zo weer richting huis. Daar denken we zo’n 6 weken nodig voor te hebben.

Bij ons vertrek werden we uitgezwaaid door Rémon en Roos. Die ons vertrek hebben vastgelegd. De vaartocht van vandaag was heerlijk. De Hollandse IJssel is schitterend. Inmiddels liggen we in Oudewater. Een leuk plaatsje die we morgen verder gaan verkennen. De Heksenwaag en het Touwmuseum staat op ons programma. Vandaag hebben we op het terras een Ankerbiertje genomen. De kop is eraf! Nu maar hopen dat de waterstand onze plannen niet in de war gooit.

Om jullie niet met spam te overspoelen hebben we ons voorgenomen minimaal 1x per week een samenvatting van onze tocht te geven.

Wij hebben weer genoten. Tot slot nog een citaat van een Engelse schrijfster die ik wel van toepassing vind 😊

“Ik ben bang dat we weinig meer zijn dan rietjes op het water. We kunnen onszelf voor de gek houden dat we zwemmen, terwijl het de stroom is die ons meevoert.”

1. Daphne:
    23 mei 2024
    Leuke foto's, hele fijne vakantie!
  2. Harry en Herma Heester:
    Dankje ☺️
  3. Hong Wisse:
    Heel veel plezier! Fijne vakantie.😘😘
  4. Harry en Herma Heester:
    24 mei 2024
    Hartelijk dank 😘. Jullie ook nog veel plezier in Madeira.
  5. Willy:
    23 mei 2024
    Leuk begin van jullie eerste dag met op de koop toe een lekker biertje in Oudewater. Dat gaat helemaal goedkomen met jullie 👍.

Nu nog even de waterstand in de gaten houden 😉 en kunnen jullie, soms misschien met wat omwegen, maar jullie komen vanzelf in Friesland aan.

Wel jammer dat we maar 1x per week een update krijgen. Snap dat iedere dag een beetje veel is, maar 1x per week is gelijk weer het andere uiterste 😜😉😅.

We wensen jullie veel plezier en een heerlijke vaartocht richting Friesland 🥰🥰
  6. Harry en Herma Heester:
    Er staat minimaal 1x per week 😉
  7. Nicole:
    23 mei 2024
    Fijne vakantie! Heerlijk 6 weken op het water en waar naar toe is deels afhankelijk van de waterstanden. Oudewater is leuk hoor!
    Fijn dat we weer mee mogen reizen. Voel je vooral niet bezwaard om een keer extra iets te posten hoor.😜 Maar het belangrijkste is dat jullie genieten. Xxx
  8. Harry en Herma Heester:
    24 mei 2024
    Dat genieten zal wel lukken. Af en toe een extra bericht zal best eens voorkomen 🙃
  9. Ellen Brandt:
    23 mei 2024
    Hoi, wat leuk dat jullie weer een reis op het water gaan maken. Hele fijne vakantie en ik ben weer benieuwd naar de verhalen. Groetjes van ons!
  10. Harry en Herma Heester:
    Bedankt 😀