Samenvatting van de afgelopen dagen 😊

28 mei 2024 - Arnhem, Nederland

We hebben heerlijke dagen achter de rug. Ik wil proberen om hier een samenvatting van te geven. Ik plaats elke dag foto’s en filmpjes op de site. De samenvatting komt 1x per week. Soms iets eerder (zoals nu 😊)

OUDEWATER

De Heksenwaag is een klein maar erg leuk museum. Het slotstuk de weging op de Heksenwaag. Haha we kwamen er beiden zonder kleerscheuren vanaf. Nu is dat bij mij niet zo moeilijk. Niemand verwacht dat ik te licht zal zijn 😊. Het verbaasde ons beiden dat de vrouw ons gewicht exact wist te bepalen met de verschillende gewichten. We verlieten de Heksenwaag met een certificaat zijnde een menselijk wezen. Gelukkig maar.

Alhoewel! Ik lijk af en toe wel een Heks, maar Heksen kan ik nog steeds niet!

Een ander klein museum is het Touwmuseum. Van 1675 tot 1980 sloegen de lijndraaier touwen van het door de boeren verbouwde hennep. De lijndraaiers bonden hennep rond hun buik en maakten draden waar het touw van ‘geslagen’ werd. De hennep gaf geel af. Hierdoor hadden de draaiers vaak een gele buik, dat hen de bijnaam Geelbuiken opleverde. Een groot deel van de inwoners van Oudewater kon in hun onderhoud voorzien vanwege de werkzaamheden rondom de touwslagerij. Wij kregen in het museum de gelegenheid om zelf een touw te slaan. Een leuke ervaring.

Het valt ons op dat in Oudewater de mensen zo vriendelijk zijn. Iedereen zegt gedag en heeft tijd voor een praatje. Harry ervaarde dit vanmorgen bij de bakker. De winkel stond vol en de verkoopster ging uitgebreid in gesprek met een klant over haar moeder. Iedereen wachtte geduldig tot ze uitgepraat waren. Wij kochten bij de kaasboer een stukje ‘Geit’ en stukje ‘Koe’. De verkoopster vertelde in geuren en kleuren dat zij een klant had waarvan haar man geen geitenkaas lustte. De vrouw verkocht Italiaanse kruiden geitenkaas. Haar klant kocht speciaal voor haar man deze kaas, terwijl hij niet wist dat het geitenkaas was. De vrouw hield dit ook zo en lachte inwendig steeds als haar man met zijn Koe kaasschaaf, geitenkaas schaafde voor op zijn boterham. Het accent lag vooral op de Koe kaasschaaf 😊. Het werd vooral een mooi verhaal door de manier waarop de verkoopster ons het verhaal vertelde. Humor is gewoon overal.

CULEMBORG

We hebben een bezoek gebracht aan het Elisabeth weeshuis. Het weeshuis werd gesticht door een rijke en kinderloze vrouw, Gravin van Culemborg. 400 jaar lang woonden hier weeskinderen. Je moest wel aan een aantal criteria voldoen om in het weeshuis opgenomen te worden. Je mocht niet ouder zijn dan 12 jaar, niet ziek zijn of een gebrek hebben. De kinderen kregen allemaal dezelfde kleding aan met de letter E (van Elisabeth) op de mouw van hun blouse. De jongens hun hoofden werden kaal geschoren en de kinderen moesten na school hard werken. Bij ongewenst gedrag legde men lijfstraffen op. De kinderen werden soms tot bloedens toe geslagen. Of ze kregen als straf een blok aan hun been. Har heeft nog even geprobeerd hoe dit voelt.

Vlak bij de haven is op de kop van de kade een klein koffietentje. Een soort van Pipowagen in gezellige kleuren. Voor de Pipowagen staan houten tafeltjes en stoeltjes. Een leuke plek om een bakkie ‘Pleur’ te halen. Het bakkie ‘Pleur ‘  smaakte goed. We lopen nog even langs een meubelzaak waar ze waanzinnig mooie stoelen (Gipsen) hebben. We zoeken namelijk  nog een lekkere stoel voor Har op de boot. Maar deze stoelen gaan ons budget te boven 😊. Als we teruglopen raken we aan de praat met twee jonge jongens. Ze staan bij de toerit van de Gierpont. Ze zijn in afwachting van een vriend die ze 5 jaar lang niet gezien hebben. Hij komt met de gierpont naar Culemborg. De jongens zijn behoorlijk uitgelaten en opgewonden.  Ze gaan hem warm onthalen geven ze aan. Har vraagt of hij uit Canada komt. Nee hij komt uit Schalkwijk 😊😊. Soms liggen grappige voorvallen gewoon voor het oprapen.

Nadat we onze fietsen bij de boot opgehaald hebben, fietsen we weer langs het koffietentje. Har roept ineens; “We hebben helemaal niet betaald!”  Hij gaat naar de pipowagen en vraagt of de koffie gratis is. Het antwoord is te voorspellen. Har geeft aan dat we helemaal vergeten zijn om te betalen. Het meisje heeft er ook geen erg in gehad. Ze waardeert het dat wij als nog onze schuld in komen lossen. Kunnen we vanavond weer met een gerust geweten gaan slapen.

ARNHEM

Waar we rond Rotterdam gewend zijn dat we te maken hebben met getijden, is dit vanaf Culemborg wel anders. De rivier de Lek stroomt maar 1 kant op. Dat betekent voor ons stroom tegen 😊. De Forever heeft een sterke motor waardoor we een gemiddelde snelheid 8km per uur is. In de haven hoorden wij van de havenmeester dat er vorige week een bootje met moeite 1,5 km per uur haalde. Dan schiet het niet echt op.

Naast de sterke stroming staat het water zeer hoog. We komen niet veel recreatievaart tegen en in totaal 3 binnenvaartschepen. We vinden dit vreemd. Voor vertrek hebben we nog gecheckt of we zonder problemen richting Arnhem kunnen. Het water zakt en er waren geen waarschuwingen. Op die manier hebben we wel het rijk alleen.

Bij sluis Amerongen staan de bolders van de aanmeerkade voor de sluis net niet helemaal onder water. Aanleggen is niet mogelijk. We hebben mazzel omdat we bijna direct de sluis in kunnen varen. Na de sluis varen we op de Neder-Rijn. Daar staat het water nog hoger. Ons plan om in Rhenen te overnachten gaat niet door. De steiger staat helemaal onder water. We besluiten door te varen naar Arnhem. Dat is een flink stuk varen. Bij sluis Driel staat de stuw open. We hoeven niet door de sluis. Een nieuwe ervaring en dat vinden wij altijd leuk 😊.

Na 7 uur varen komen we in Arnhem aan. Ondanks dreigende luchten bleef het heel de dag droog. Dat heet gewoon mazzel hebben.

Vandaag zijn we naar het centrum van Arnhem gefietst en hebben we o.a. de Eusebiuskerk bezocht. Echt de moeite waard.

Ik merk dat ik het lastig vind om een goede samenvatting van de afgelopen dagen te geven. Ongemerkt wordt het verslag erg lang. Ik wil jullie niet 6 weken lang te veel spam sturen, maar ook geen elle lange verslagen. Jullie merken het, ik ben nog zoekende naar een goede balans.

Daarnaast ranken alle ligplaatsen/havens die we aandoen. Dat lijkt ons leuk. Als leidraad gebruiken we een soort van meetlat die we zelf hebben opgesteld. Wij vinden 5 items belangrijk namelijk:

1.        Ligplaats     langsteiger = 3 ankertjes            Halfvrije box = 2 ankertjes         Box = 1 ankertje

2.        Stroom        Inbegrepen = 3 ankertjes           Betalen = 2 ankertjes                  Muntpaal = 1 anker

3.        Sanitair       Schoon/voldoende = 3               Onvoldoende = 2                          Te weinig = 1

4.        Wifi               Sterk signaal = 3                           Zwak signaal = 2                           Geen signaal = 1

5.        Toerisme     Dichtbij = 3                                     Informatie = 2                                Minimaal = 1

Per locatie zijn maximaal 15 punten te verdelen.

De ligplaats in OUDEWATER krijgt van ons 10 ankertjes. Sterke punten van deze plek zijn de ligplaats, stroomvoorziening en de toeristische omgeving. Een leuke plek met stroom en dicht bij het (kleine) centrum. De ligplaats is gratis en de stroom is eenvoudig te betalen via aan/uit net. Wifi en de sanitaire voorzieningen ontbreken. Een dagje zonder douche overleven we wel 😊.

De haven van CULEMBORG krijgt 12 ankertjes. De ligplaats, stroom- en sanitaire voorzieningen zijn allemaal volle bak. Wifi is naadje en de toeristische voorzieningen hebben we met 2 ankertjes gewaardeerd. Voor ons had Oudewater net wat meer sfeer.

De Jason haven in ARNHEM krijgt 8 ankertjes. We liggen in een box met een mooi uitzicht. De haven vinden wij veroudert en ligt in een industrieterrein. Je moet een aardig stukje fietsen om in het centrum te komen. De sanitaire voorzieningen zijn schoon, maar ook veroudert.  Wifi is er niet.

Excuses dat het toch een lang verhaal geworden is.

1. Remon:
    28 mei 2024
    Zo te lezen make jullie genoeg mee al in de eerste paar dagen.

Genietse groetjes van Remon Daphne Roos Pimmie en 30 kikkers in ontwikkeling :😀
  2. Harry en Herma Heester:
    28 mei 2024
    Haha dat zijn wel heel veel volgers 34 stuks 😃. Ja we vermaken ons prima. En dat is nog niet eens alles 🙃
  3. Hong Wisse:
    Wat leuke foto’s van jullie. Wij genieten van je verhalen. Bedankt! 👍😘😘
  4. Harry en Herma Heester:
    28 mei 2024
    Dankje, fijn om te horen 😊
  5. Willy:
    28 mei 2024
    Jullie beleven weer genoeg zo te lezen en ik denk dat dit zeker niet alles is 😉, maar weer heerlijk om te lezen.

Misschien een idee om 3x per week wat te schrijven 😃. Ik blijf namelijk graag op de hoogte van al jullie belevenissen, lol 🤣.

Hier komt het momenteel met bakken uit de lucht vallen dus hopelijk is het bij jullie droog 😅

Geniet er maar lekker van!
    Ik vind het
  6. Harry en Herma Heester:
    28 mei 2024
    Haha goede tip. Ik zat zelf al te denken om het om dec2 of 4 dagen te doen. Zit jij met 3 mooi tussen. Wi letten niet op de regen, dan is het er niet 😉
  7. Willy:
    Hahaha, heel verstandig 👍🏻👍🏻
  8. Nicole:
    29 mei 2024
    Het is nooit saai bij jullie. Leuk weer!
  9. Harry en Herma Heester:
    29 mei 2024