2de Samenvatting en jarig

31 mei 2024 - Deventer, Nederland

ZUTPHEN

Woest weer op weg naar Zutphen ๐Ÿ˜Š

Vannacht heeft het flink geregend. Toen het even droog was, alles opgebroken en we gaan weer op pad richting Zutphen. Nog een klein stukje tegen de stroom in. Daarna hebben we stroom mee. Het laatste stuk tegen de stroom in, haalden we net de 5 km per uur. Na het keerpunt varen we 16 km. 11 km harder. Dat is goed te merken. We hebben er lekker de sokken in ๐Ÿ˜Š.

Onderweg wisselen we donkere wolken, heftige regenbuien en een klein zonnetje elkaar af. We varen binnen en zitten lekker droog. Ook hier staat het water erg hoog. Zelfs de koeien drinken gewoon uit de rivier. ย We schieten lekker op en rond 13.00 uur krijgen we zicht op Zutphen. We hebben nog overwogen om naar de havenmeester te bellen, maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan. Mocht er geen plaats zijn, dan is iets verderop nog een haven.

De ingang van de haven in het centrum van Zutphen is zeer krap. Har vaart de ingang iets voorbij zodat hij tegen de stroom in binnen kan varen. Daar heeft hij nog een aardige kluif aan. De langsteigers staan onder water. De havenmeester zwaait naar ons en geeft aan dat wij een plekje in een box krijgen. Har vaart hem er achteruit in. Het is een krappe plek. Later krijgt Har een compliment voor de wijze waarop hij de boot de box in vaarde. Er stonden aardig wat mensen te kijken of dit wel goed zou gaan. Natuurlijk ging het goed. Har bewaart zijn rust en doet alles op zijn gemak. Ik geef vol trots aan dat hij dit altijd zo doet. Die veer in zijn โ€ฆ. Heeft hij wel verdiend ๐Ÿ˜Š.

Op donderdag is er markt in Zutphen. Normaliter heb ik een allergie voor de markt. Weet echt niet hoe dit komt, maar ik moet bekennen dat hier in Zutphen een echte Hollandse markt is. De straat wordt er voor afgesloten en de markt is van een behoorlijk formaat. Enโ€ฆ. heel veel Nederlandse (streek)producten. We voelden ons echt Nederlander. Veel bloemen, planten, worsten, kip, naai fournituren etc. Halverwege staat een karretje dat biologische zelfgemaakte soep verkoopt. Hij heeft een leuk bord staan met de tekst: โ€œStop, Koop hier uw SOEPER POWERโ€. We raken met hem aan de praat en hij vraagt of wij uit Rotterdam komen? โ€œKen je dat hore dan?โ€ In onze beleving hebben wij geen Rotterdams dialect. Harry zeker niet ๐Ÿ˜Š. De jongen heeft in Rotterdam gewoond en heeft er verstand van haha. Wij kopen een heerlijke soep bij hem. Pompoensoep met cashewnoten en lekker kruiden. Hij poseert nog even als een trotse pauw. En dat is volgens ons terecht!

Zutphen heeft een koffiebranderij. Bij de branderij kan je niet kijken, maar proeven kan wel. Ze hebben een leuke koffietent met terras en een specialiteiten winkeltje. Hier krijg je de koffie met heel veel zorg geserveerd. Water om je mond te spoelen, likeur met slagroom en een overheerlijk bakkie koffie met koek. Zo willen wij onze koffie elke dag wel.

Zutphen is een leuke stad. Mooie panden, gezellige en gemoedelijke sfeer. De haven ademt diezelfde sfeer uit. Ondanks onze tevredenheid over de haven scoort de haven niet de volle 15 punten. Wij waarderen de haven op 11 ankertjes. Dit komt vooral doordat we in een box liggen en er geen wifi is. Tevens moet er voor het douchen betaald worden. De sanitaire voorzieningen zijn verder prima schoon. En met 4x vallen ben je in het oude centrum. Kortom een prima plek om te liggen ๐Ÿ˜Š.

DEVENTER

In eerste instantie wilden we vanuit Zutphen naar Zwolle varen. Ondanks stroom mee vraagt dit toch veel tijd. We besluiten een tussenstop te maken in Deventer. Deventer is een leuke stad. Op mijn verjaardag kiezen we voor een korte tocht. Har versierde vanmorgen de boot met slingers en ballonnen. Cadeaus bij het ontbijt. Veel berichten via de app en een telefoontje van mijn vader ๐Ÿ˜Š. Ik voel mij echt jarig!

Vanuit de haven van Deventer is het ongeveer 2,5 km fietsen naar het centrum. En net als voorgaande dagen hebben wij weer geluk. Het is droog ๐Ÿ˜Š.ย  De zon komt er zelfs bij. In het centrum is op de Brink een grote kermis. Onder het genot van een Radler in het zonnetje genieten we van de gezelligheid. We bezoeken het speelgoedmuseum in een oud pand. Natuurlijk bezoeken we ook het koekwinkeltje van Bussink voor de Deventer koek. Echt leuk!

Har regelt dat er sushi wordt bezorgd in de haven (vanwege mijn verjaardag). Lekkerrrrrr ๐Ÿ˜Š. Morgen is al die verwennerij weer voorbij en gaan we weer โ€˜gewoonโ€™ doen. Voor zover dat bij ons mogelijk is haha.

De haven ranken wij op 12 ankertjes. Helaas liggen we weer in een box. Al hebben we best een mooi uitzicht. Maar een box is bij ons maar 1 ankertje. Stroom-, sanitaire voorzieningen en de wifi is volle bak. Om bij de toeristische omgeving te komen moet je een aardig stuk fietsen of gebruik maken van de bus die bij de haven stopt. Om die reden 2 ankertjes. De ontvangst was prima, alles is schoon en goed geregeld.ย  Er is zelfs een noodbrug geplaatst om aan de kade te komen. Dat vinden we goede service.

Fotoโ€™s

1. Willy:
    31 mei 2024
    Leuk om weer jullie verhaal te lezen en jullie vermaken je weer prima!

En wat een mooi weer hebben jullie als je net in een stad bent. Het is daar voor m'n gevoel beter weer dan hier.

Die Harry is het sturen nog steeds niet verleerd om de boot zo keurig in een box te krijgen. En nog toeschouwers ook ๐Ÿ˜‰

Ja, je bent echt goed verwend, maar dat heb je gewoon verdiend op je verjaardag ๐Ÿฅฐ.

Mooie foto's, lekker afwisselend met donkere luchten met regen, zonnige foto's in steden. Leuk om te zien.

Veel plezier komend weekend en op naar jullie volgende verhaal!

๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
  2. Harry en Herma Heester: