Het aardige van plezierige dingen is de herinnering :-)

5 juni 2024 - Dieverbrug, Nederland

En mooie herinneringen hebben we weer opgedaan de afgelopen dagen.

ZWOLLE

2x vallen en we zijn midden in het centrum. Er is markt en ja ik heb er zowaar weer gelopen 😊. Geen idee wat er met me aan de hand is. Har wil graag op zijn stoel een schapenvacht, maar dan wel een van een zwart schaap 😊. Eerst wilden we voor een andere stoel kijken. De zitting van deze stoel is wat aan de harde kant. Een schapenvachtje zou dit kunnen verhelpen. We lopen de markt op en op de kop van de markt staat een kraam met schapenvachten. Dat is toch ook toevallig. En…. ze hebben zwarte vachtjes. Har onderhandelt wat over de prijs en de koop is een feit. De jongen van de kraam bewaard hem voor ons, zodat we nog even verder de markt op kunnen.

Verse eieren (inclusief doosje dubbeldooiers 😊), heerlijke aardbeien en een grotere prullenbak rijker lopen we weer richting de boot. We halen Har zijn zwarte schaap op. Komen we een vrouw tegen die denkt dat Har een hondje in zijn armen heeft 😊. Nee, zegt Har; “Dit is een schaap”. Iedereen lachen natuurlijk.

Het zwarte schaap past goed in Har zijn stoel en zijn derriére is blij met de zachte ondergrond. Iedereen weer happy 😊. Zwolle is een leuke stad, maar op dit moment super druk. Veel rondvaartboten, vrijgezelle feestjes, BBQ boten en in de straten in het centrum kan je over de hoofden lopen. Op het muurtje achter de boten zitten met enige regelmaat Oost-Europeanen. Al dan niet voorzien van sterke drank. Soms strijken er jongelui neer om wiet te roken. Als we niet oppassen worden wij  nog stoned. Zo erg is het niet haha, maar dit is niet echt wat wij zoeken. Morgen varen we door. Waarschijnlijk naar Meppel.

In Zwolle wordt volop promotie gemaakt voor de Europese verkiezingen. We komen veel partijen tegen. Forem voor democratie was er zelfs met een grote promotiewagen. Maar daar zouden we niet op stemmen 😊. We worden aangesproken door het team van NRC. Of we gaan stemmen vragen zij. Nee, geven wij aan. Niet omdat we dat niet willen, maar het was niet mogelijk om te stemmen. Om in een andere gemeente te mogen stemmen, moet je een formulier aanvragen bij de gemeente. Aangezien wij niet weten in welke plaats wij op 6 juni zijn, konden wij het formulier niet aanvragen. Ze wensen ons nog een fijne vakantie.

MEPPEL

De brug in Zwolle draaide pas vanaf 10.00 uur. We konden het dus rustig aan doen. Verse broodjes bij de appie gehaald en op ons gemak ontbeten. Rond half elf vaarden we de haven van Zwolle uit. Het zijn nog niet echt zomerse temperaturen. De wind komt uit het noorden. Daardoor voelt het extra koud. We besluiten binnen te varen. Zoals iedereen weet varen wij liever buiten. We worden een beetje baldadig en openen onze eigen disco 😊. Het gaat er wild aan toe aan boord haha.

Na zo’n 3 uur arriveren we in Meppel. Har heeft op de vaar app gezien dat er plaatsen zijn aan de langsteiger. In de haven zijn er nog voldoende ligplaatsen in de boxen, maar de langsteiger ligt vol. Achter de sluis moeten ook nog ligplaatsen zijn. Helaas pindakaas. De sluis is sinds september 2023 dicht en gaat op 15 juni weer open. Dat is jammer. We leggen voor de sluis even aan om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Al snel worden we aangesproken door de vrouw van de laatste boot aan de langsteiger. Ze gaan zo weg. Komt er mooi een plekje voor ons vrij. Dat heet mazzel hebben 😊. Daar zijn we blij mee.

De Duitser die voor ons ligt, helpt met aanleggen. De ligplaats ligt in een bocht. Har vogelt wat met een stootwil door hem dwars aan de boot te binden. NU bonkt hij niet tegen de houten paal waar we met onze ‘lifeline’ aan vast liggen. We hebben een plek van een daalder. We eten een broodje op het achterdek als we boven ons een drone horen. De drone blijft lang boven ons hangen. Wil hij misschien weten wat er op de broodjes zit. Ineens vliegt de drone de bomen in en plop zo te water. Nou die is verdwenen.

De bestuurder van de drone loopt hoopvol onze kant op. Har geeft aan dat zijn drone ‘verdronken’ is. De man wil nog dreggen. Wij geven aan dat dit geen zin heeft. Elektronica kan niet zo goed tegen water. De man geeft aan dat hij de drone net heeft. Hij had in een weiland geoefend en daar ging het goed. Vandaag voor het eggie. Nou dat is niet echt een succes. Ruim 400 euro naar zijn grootje.  Dit is letterlijk geld in het water smijten 😊.

Na onze aankomst in Meppel wilden wij ons netjes bij de havenmeester melden en betalen. Op zondag is er geen havenmeester en die is niet te bereiken. Je hebt dan ook geen beschikking over de code voor de sanitaire voorzieningen. Voor ons geen probleem, maar als je geen toilet aan boord hebt dan moet je toch met je billetjes over boord haha. Vanmorgen fietste Har naar de havenmeester, betaalde het liggeld en ontving  de code van de sanitaire voorzieningen. Ook weer opgelost 😊.

In elke plaats waar we aanleggen, zoeken we de regionale lekkernij. Voor Meppel is dit de Meppeler MUG. Een klein gebakje gevuld met amandelen en spijs. Uiteraard vroeg Har naar de Meppeler MUG bij de warme bakker. Die hadden ze niet. Har zei: ‘Zeker omdat het maandag is 😊”. De vrouw lachte eens en liet het erbij. Jammer. In Arnhem wilden we Arnhemse meisjes. Die waren niet te krijgen. Het enige adres waar ze mogelijk waren, was bij een warme bakker aan de andere kant van Arnhem. Nou dat gaat weer net te ver haha. We fietsen niet de halve stad af voor een wens om een specialiteit van de streek te beleven. Je kan het maar ergens druk mee hebben. Zo komen wij onze dagen door 😊

Vanmorgen lagen we nog als enige aan de kade. Het is vandaag Wereld fiets dag. In het kader van deze dag stapten we lekker op de fiets 😊. Toen we na onze fietsronde door Meppel terug kwamen, lag de kade weer helemaal vol. Achter ons (bijna in de sluis) lag een groot jacht. Van de havenmeester hadden we al gehoord dat er rond 15.00 uur een historisch schip door de sluis zou gaan. Aankomend weekend zijn de havendagen en vult de binnenhaven zich met historische schepen. Langs de kade waar wij aan liggen komen vanaf woensdag Marineschepen. Kortom, ze gaan er hier een feestje van maken.

Al snel komt de havenmeester en moest het jacht achter ons een andere plek zoeken. Nog geen half uur later arriveerde het historische schip. Een man die klaar staat om het touw aan te nemen vertelt trots over het schip. Op onze vraag hoe oud het schip is, zegt de man dat het onze leeftijd samen is. Hij schat ons beiden begin 50. Jaja, daar trappen wij niet in. Duidelijk is wel dat het schip meer dan 100 jaar oud is. Het historische schip past maar net in de sluis. Aankomend weekend zijn de havendagen in Meppel. In het centrum komen veel historische schepen en langs de kade waar wij liggen komen vanaf woensdag Marineschepen.

We ranken de haven van Meppel op 12 ankertjes. Ligplaats, stroom en sanitaire voorzieningen volle bak. Geen wifi en de bezienswaardigheden liggen vlakbij maar zijn op maandag allemaal gesloten. Om die reden een lagere score. Het is een leuke haven.

DIEVERBRUG

Vanuit Meppel vertrekken we richting Assen. Dat is een flink eind varen met heel veel bruggen en sluizen. We stoppen halverwege in Dieverbrug. Pakken daar een overnachting en varen de dag erop door naar Assen. Onze tocht naar Dieverbrug was erg leuk. Dwars door het platteland en sommige sluizen waren een belevenis. De sluizen zijn klein en het water komt met kracht naar binnen. De sluiswachter geeft aan dat we voor en achter een touwtje moeten leggen. Er hingen touwen in de sluis en vaak is het voldoende om je daar aan vast te houden. Dat was geen goed idee geweest als we dat gedaan hadden 😊. Een bootje dat met ons in de sluis lag, had hulp nodig van de sluiswachter anders waren ze tegen ons aangebotst.

Bijna alle bruggen en sluizen worden met de hand bediend. De brug en sluiswachters hoeven niet naar de sportschool. Het valt op dat het hele traject gesmeerd loopt. De sluis- en brugwachters informeren hun collega’s dat we er aan komen. Daardoor hoeven we eigenlijk niet te wachten. Behalve om 12 uur.

Dan is het lunchtijd voor de brugwachter. Zij zit op haar gemak een uur in haar hok. Komt eens naar buiten om een peukje te roken en loopt wat rond. Klokslag 13.00 uur zwaait de brugwachter dat zij weer aan de slag gaat. Ze laat de bomen zakken en draait aan de bruglier. Alle brug- en sluiswachters zijn super aardig. Nemen tijd voor een praatje en hebben plezier in hun werk. We liggen nu in Dieverbrug. Een dorp met 265 inwoners. De haven is splinternieuw en morgen kunnen we na de brug tanken. Geen gesleep met jerrycans. We hebben ons ankerbiertje net achter onze kiezen 😊.

We hebben weer de nodige foto’s en video’s geplaatst zodat jullie een beeld krijgen van de afgelopen dagen 😊.

1. Willy:
    Hallo genieters,

Het moet niet gekker worden dat je naar de markt gaat, hahaha 🤣, maar je ziet maar weer dat je nog goed kan slagen ook. Harry z'n zwarte schaap voor z'n gevoelige billen en lekkere verse aardbeien 🍓voor de inwendige mens.

Diegene zal niet blij geweest zijn dat z'n droge in het water gevallen is. Echt zonde van je geld.....

Inmiddels hebben jullie al aardig wat bruggen en sluizen gehad en fijn dat de havenmeester het zo goed aan elkaar doorgeven. Je moet af en toe tijdens lunchtijd geduld hebben, maar jullie hebben alle tijd dus een uurtje meer of minder maakt niet uit 😉.

Weer leuke foto's en video. Zo krijgen we inderdaad een goede indruk.

Goede vaart verder en we zien het volgende verhaal wel weer verschijnen 😍
  2. Harry en Herma Heester:
    5 juni 2024
    Geduld hebben, leer je wel als je vaart 😊
  3. Willy:
    5 juni 2024
    Hahaha, echt lachen dat filmpje met die disco, heerlijk om te zien 😍😍😍
  4. Harry en Herma Heester:
    Hoe ouder hoe gekker 🤣🤣
  5. Ellen Brandt:
    5 juni 2024
    Hoi, weer heel leuk, de verhalen, foto's en de video's. 👍
  6. Harry en Herma Heester:
    Dankje 😁
  7. Remon:
    6 juni 2024
    Nou jullie maken wel genoeg mee zeg 😀
  8. Harry en Herma Heester:
    6 juni 2024
    Nou dat valt wel mee. Het is vooral heel relaxed. We genieten 😊. 1 ding is zeker. Het is de grote grijze boten golf 🤣🤣🤣

Jouw reactie