Van Johannesburg naar Krugerpark

13 juni 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

We hebben vannacht heerlijk geslapen. Dan mag ook wel na ruim 24 uur in touw te zijn geweest. Toch hadden we dat gevoel niet. Je bent toch heel de dag in de weer.

Als we via de binnenplaats naar het restaurant lopen voor het ontbijt, merken we dat het winter is. Het is fris. Volgens de info rond de zeven graden. Het personeel loopt met jassen en sjaals rond. Gisteren zagen we al een douanebeambte zitten in een (nep)bontjas. Daar moesten we om lachen. Wij vonden het gisteravond nog niet koud. Vanmorgen wel fris, maar zodra de zon er is, wordt het snel warm.

Ons hotel heet Avitor en de inrichting heeft veel items van een oud vliegtuig. Zelfs de kleding van het personeel is aangepast. Echt grappig. Rond negen uur wordt onze huurauto gebracht en kan onze lange rit beginnen (ruim 500 km). We rijden door verschillende landschappen. De natuur is prachtig. Weidse vergezichten over vlak landschap met hier en daar een boom. Dorpen waar ineens het chaotische Afrikaanse gevoel echt boven komt. Op kruisingen veel mensen die spullen verkopen, mensen langs de rijksweg, dieren langs de weg en van 120 km per uur ineens naar 60 km per uur. Het kan hier allemaal haha.

De borden langs de weg zijn ook grappig. Borden met let op! overstekende nijlpaarden of verboden te zwemmen op een plek waar helemaal geen water is. Maar ook borden met de tekst :het zoekraakbos. Voor ons rijdt een lang/breed voertuig met een bord achterop: Abnormaal. Dat is toch grappig.

Ongeveer een uurtje voordat we bij het Krugerpark aankomen, verandert het landschap. Het lijkt wel of we in Zwitserland zijn. De huizen lijken op die in de Alpen en staan op de bergen. We stoppen bij een houten chalet en eten daar iets. Binnen hangt een klok met de volgende tekst: Pannekoek 'n loperige melk met eier mengsel, wat in 'n oop pan gebraai en omgekeer en met kaneelsuiker gegeur is. Dit word dan opgerol en uit de hand ge-eet.

Het is zo'n leuk taaltje. Al spreken de meeste Zuid Afrikanen Engels. We hebben het aan een paar gevraagd en zij gaven aan het maar zeer beperkt te spreken.
In ons hotel vertelde de man die ons hielp vol trots dat hij in Rotterdam geboren was. Alleen wel Rotterdam in Zuid Afrika. Hij vond het wel grappig dat wij uit Rotterdam kwamen en hij er geboren was. Er zijn meer plaatsen met een Nederlandse naam. De Hollanders hebben in het verleden aardig hun stempel gedrukt.

We hebben een super leuke kamer. Het is een zogenaamd rondeel. Een klein rond huisje met een tuin er omheen. We hebben nog even lekker buiten gezeten voor ons rondeel. Maar om zes uur is het hier aarde donker en koelt het snel af. Morgen gaan we het Krugerpark verkennen. We konden een excursie boeken, maar dan moesten we om 06.00 uur weer klaar staan. Na drie dagen van flink reizen, willen we morgen eens even lekker uitslapen. We kunnen ook zelf het park in met de auto. Misschien dat we 's avonds nog een excursie gaan maken. Maar in ons volgende wildpark hebben we ook al 2 safari's geboekt staan. We zullen ons niet vervelen.
Jullie zijn weer bij.
Groetjes van de heesbeestjes

1. Willy:
    Hallo Heesbeestjes,

Ja, jullie hebben er een flinke reis opzitten, maar nu kan het genieten beginnen.
    Die rondeel ziet er echt leuk uit en grappig dat het daar zo snel donker is en het 's avonds zo snel afkoelt. Dan slaap je wel lekker. Precies goed voor jou Herma, lekker warm overdag en in de nacht lekker koel. En hoe alles omschreven is, is inderdaad heel grappig. Nederlands en eigenlijk ook weer niet....

We zijn weer reuze benieuwd naar jullie belevenissen. Slaap lekker in jullie ronde onderkomen en tot morgen!

Groetjes van de Dordtenaren.....
  2. Rita en Jos:
    13 juni 2017
    Hallo Globetrotters, die weer heel wat km erop hebben zitten.
    Groot gelijk om even bij te komen en rustig de omgeving te verkennen.
    Leuk onderkomen, jullie rondeel.
    Smaakte die pannenkoek, of heb je die niet genomen.
    Slaap lekker en tot het volgende bericht we zitten er weer klaar voor.
    Liefs van de berenfamilie
  3. Zhufkes:
    13 juni 2017
    Hallo van uit Rotterdam hier nog een bericht ik had Piet en Adirie op de koffie dus die zijnn net weg het is 11 uur dus maak ik het maar kort maar jullie krijgen al heel te zien nu nog veelplezier gr pa
  4. Ellen Brandt:
    Hallo daar,
    het wordt vast weer een
    SUPER - reis. Jullie weten het inmiddels wel.... tijdens mijn middag boterham weer van jullie verhalen genieten. Leuk om het weer mee te beleven. Groetjes Ellen
  5. Aart en Ria:
    14 juni 2017